slaapritmes kind per leeftijd
Beeld: Getty Images

Een pasgeboren baby slaapt het grootste deel van de dag. Maar hoe ouder je kind wordt, des te minder slaap hij nodig heeft. Wat zijn de gemiddelde slaapritmes per leeftijd? Wij zochten ’t voor je uit.

Baby

Slapen, slapen en nog eens slapen: een baby doet niets liever. Gemiddeld slaapt hij zo’n veertien tot vierentwintig uur per etmaal en tussendoor wordt hij wakker voor zijn voeding.

Article continues after the ad

In het begin heeft je baby nog totaal geen besef van het verschil tussen dag en nacht. Meestal begint dat ongeveer vanaf een week of tien, twaalf te komen. De slaap in de avond en nacht wordt dan dieper en langer – maar doorslapen kun je het (helaas) nog niet noemen.
 

Wanneer slaapt je baby door?

Je baby zal nog steeds wakker worden met een hongergevoel, omdat hij behoefte heeft aan zijn nachtvoeding. Om te voorkomen dat het jezelf opbreekt om steeds uit bed te gaan, kun je co sleepen overwegen. Je kind ligt dan in een speciaal wiegje of ledikantje naast je eigen bed, zodat je er ’s nachts niet uit hoeft om hem te voeden of gerust te stellen. 

Ongeveer zeven op de tien baby’s slapen de nacht door zodra ze zes maanden oud zijn – en dan hebben we het over vijf aaneengesloten uurtjes. Maar staar je vooral niet blind op deze cijfers. Ieder kind is anders, dus het kan goed zijn dat de jouwe eerder of juist wat later doorslaapt. Gaat het moeizaam, dan kun je slaaptraining eens proberen.
 

Lees ook:
Wat zijn normale bedtijden voor kinderen? >

 

Wat als je baby onrustig slaapt?

Het kan zijn dat je baby een onrustige slaper is – al vanaf de geboorte of na een paar weken. Hij huilt bijvoorbeeld veel of houdt zichzelf wakker omdat hij de dekentjes bijvoorbeeld van zich aftrappelt. Of hij heeft het te koud of te warm. Check altijd de temperatuur van je kind en werk met laagjes: heeft hij het te warm, dan trek je er één laagje (kledingstuk, lakentje, etc) vanaf. Ligt je baby in een slaapzak? Houd dan rekening met de TOG-waarde.

Slaapt je baby onrustig, dan kan het helpen om hem in te bakeren. Je wikkelt hem dan op een veilige manier in een speciale inbakerdoek- of zak, maar je kunt bijvoorbeeld ook een hydrofiele luier gebruiken. Inbakeren helpt een baby de eerste weken of maanden om te kalmeren, waardoor hij makkelijker in slaap valt. De meeste baby’s gaan uiteindelijk minder huilen en beter slapen, waardoor je een gezond slaapritme kunt opbouwen.

Een andere tip: probeer eens white noise. Dit is een monotoon geluid waar veel baby’s rustig van worden – vergelijk het met een stofzuiger of draaiende ventilator. Klinkt voor jou niet zo fijn, maar je baby associeert het met het geluid dat ze in de baarmoeder hoorden en wordt er rustig van.

Is de nachtvoeding niet meer nodig en heeft je baby ontdekt hoe hij de nachten doorslaapt, dan mag de vlag uit. Kinderen van één jaar oud slapen gemiddeld acht tot negen uur aaneengesloten door. Houd er wel rekening mee dat je kind op een bepaald moment altijd weer onrustiger kan gaan slapen, bijvoorbeeld als hij gaat dromen of overdag nieuwe dingen leert en daardoor wat meer geprikkeld is.
 

Dreumesen en peuters

Is je kind eenmaal een peuter, dan slaapt hij ’s nachts ongeveer tien tot twaalf uur. Hoewel dat behoorlijk lang is, doet hij overdag meestal ook nog een dutje.
Hoe lang dat middagdutje duurt, verschilt enorm per kind. De één is na een uurtje alweer wakker, de ander is na drie uur nog niet uit z’n bed te branden. Ook per dag kan dit anders zijn – misschien weigert je peuter een keer te slapen of ben je onderweg en slaapt hij minder lang dan normaal.

Wist je dat het middagdutje heel belangrijk is? Als je kind vermoeid raakt, slaapt hij ’s nachts meestal ook minder goed. Probeer dat middagdutje dus niet over te slaan, voor zover dat mogelijk is. De meeste kinderen hebben tussen de twee en drie jaar steeds minder vaak het slaapje overdag nodig.
 

Lees ook:
'Mijn zoon van twee slaapt nog steeds niet door' >

 

Vanaf vier jaar

Hoe ouder je kind wordt, des te minder slaap hij nodig heeft. Vierjarigen slapen meestal nog rond de twaalf uur, maar als je kind een jaar of negen is, is dat nog ‘maar’ tien uur.

Uit onderzoek blijkt dat er bij de meeste kinderen geen verschil is tussen de slaap doordeweeks en in het weekend. Probeer regelmatige bedtijden aan te houden, ongeacht de dag van de week. Laat de bedtijden in het weekend in de vakanties niet meer dan anderhalf uur daarvan afwijken. Hier lees je een aantal fijne tips om je kind na de vakantie weer in het gewone slaapritme te krijgen.

Staat je kind 's ochtends veel eerder naast je bed dan je lief is? Hier vind je tips hoe je je kind langer kunt laten liggen. Ook kun je hem met een slaaptrainer leren wanneer het tijd is om op te staan.


Bron: Nederlands Centrum Jeugdgezondheid

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of neem een abonnement >