gezond-drinken-kind

Van een glas limonade op z’n tijd wordt je kind heus niet slechter, maar toch raadt het Voedingscentrum aan om kinderen vooral water te laten drinken. Niet alleen zit er in de meeste andere dranken (diksap of fris) veel suiker, je kind went hierdoor ook aan de zoete smaak.

“In sommige pakjes drinken zit geen suiker, maar ze smaken wel zoet”, legt het Voedingscentrum uit.

More content below the advertising

 

'Light'

“Op de verpakking staan dan termen als 'light’, ‘0% suiker’ of ‘zero’. Om het zoet te maken, gebruiken fabrikanten zoetstoffen. Die bevatten dan wel geen calorieën, maar toch is het beter om je kind gewoon water te geven. Het zuur in light-dranken kan namelijk het tandglazuur aantasten.”

 

Lees ook
Verwennerij door opa en oma is slecht voor gezondheid kleinkind >

 

Thee zonder suiker

Maar wat nu als je kind écht geen water drinkt? Dan is lichte thee zonder suiker een gezond alternatief. Of je maakt zelf water met een smaakje door er fruit in te doen. Dol op aardbeien bijvoorbeeld? Gooi ze dan in een glazen karaf met ijsblokjes erbij en het water is opeens een stuk interessanter. Ook ijsthee of limonade kan je prima zelf maken. Wel goed om te weten: ook al maak je de dranken zelf, denk ook aan smoothies of verse sappen met fruit, dan zit er nog steeds suiker in vanuit het fruit. 

 

Melk

Naast water adviseert het Voedingscentrum kinderen elke dag zo’n 300 milliliter melk of yoghurt te geven. “Melk is vooral belangrijk door calcium en de vitamines B2 en B12. Kies het liefste de halfvolle of magere varianten. Karnemelk is ook een goede keuze. Geef je kind niet meer melk dan hij nodig heeft, anders heeft-ie misschien minder trek in eten.” Mag je kind geen zuivel? Dan zijn sojadranken met toegevoegd calcium en vitamine B12 een alternatief. 

Bron: Voedingscentrum

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >