Als het op groente aankomt, ontpoppen kinderen zich ineens tot meesterlijke onderhandelaars – alsof je daar na een lange dag nog zin in hebt. Met deze trucs voorkom je een debat aan tafel én schuift iedereen ongemerkt een berg groente naar binnen.

Pizza, patat en pannenkoeken

De drie p’s vliegen er vaak wel in. Oók jouw gezonde variant. Zeker wanneer je zelf patat maakt van zoete aardappel en bakt in de oven of airfryer; of in een laagje kokosolie in de koekenpan. Nog een gezonde optie: laat je kind een pizzabodem van bloemkool beleggen. Met zogenaamde prinsessen- of prinsenpannenkoeken is succes gegarandeerd: voeg wat geraspte bietjes of fijngehakte spinazie toe aan je pannenkoekenbeslag en ze kleuren mooi roze of groen. 

Article continues after the ad

 

Makkelijke soep uit de oven

Veel kinderen vinden tomatensoep met een broodje erbij hartstikke lekker. Maak het jezelf makkelijk en leg een bakplaat vol met gehalveerde tomaten, totaal minimaal tien. Leg op een andere bakplaat twee uien (ook gehalveerd), drie tenen knoflook en drie rode paprika’s (in repen). Giet er royaal olijfolie overheen en voeg naar smaak peper, zout en wat tijm toe. Half uurtje in de oven, op 190 graden en dan zijn de groente helemaal gaar. Schep ze over in een grote pan en pureer alles tot een soep. Verdun naar eigen smaak en voeg - als je dat nodig vindt - nog een bouillonblokje toe. Lekker, voedzaam en vol verse groente.

Veggie Wraps

Verkrijgbaar in de smaken wortel en biet en gemaakt van 35% groente; met de Veggie Wraps van Knorr begint je maaltijd in de basis al goed. Met de kleurrijke wraps kun je eindeloos variëren. Heerlijk met humus en spinazie, opgerold en in kleine hapjes gesneden. Of beleg de wrap als een pizza met tomatensaus, paprika en kaas. En wat dacht je van gevuld met falafel, sla, komkommer en tzatziki?