Nieuw onderzoek, in opdracht van Zwitsal, heeft verrassende inzichten opgeleverd over de dagelijkse struggles van Nederlandse ouders. Ruim 50 procent van de ouders wil meer quality time met hun kleintje, maar laat zich afleiden door zaken zoals hun mobiele telefoon (39,9 procent).
Lees verder onder de advertentie
Makkelijker gezegd dan gedaan
Meer dan 75 procent van de ouders twijfelt regelmatig of ze het wel goed doen. Ze weten wat belangrijk voor hen is: tijd en aandacht voor hun kleintje, en daarmee de band versterken. Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Werk (50,5 procent) en huishoudelijke taken (57,9 procent) eisen hun aandacht op. Opvallend is dat 39,9 procent van de ouders aangeeft dat hun mobiele telefoon hen ervan weerhoudt om echt van de momenten met hun kleintje te genieten. Bij ouders van kinderen tot 3 jaar is dit zelfs bijna de helft (45,8 procent).
Lees verder onder de advertentie
Eerlijk over uitdagingen
Om de gedeelde uitdaging van ouders te erkennen, lanceert Zwitsal een nieuwe campagne om ouders te helpen meer van dit soort momenten te creëren. De social campagne draait om erkenning en het delen van de dagelijkse druk en afleidingen, om zo de druk op ouders te verminderen. Ouders worden aangemoedigd om eerlijk te zijn over hun uitdagingen en het gesprek aan te gaan met andere ouders. De centrale boodschap: wees zacht voor elkaar.
Yara Michels, moeder van een tweejarige dochter en zwanger van haar tweede kindje, deelt haar ervaringen om andere ouders gerust te stellen dat ze niet de enige zijn die worstelen met de dagelijkse uitdagingen. “Een van de mooiste, maar ook uitdagendste dingen aan jonge moeder zijn, is echt in het moment aanwezig zijn. En het gevoel hebben dat ik het goed doe, terwijl ik alles probeer te balanceren en overal wat tijd tekortkom. Van werken – ik heb een eigen onderneming, ook een soort kind – tot relaties met je partner, familie en vrienden, het huishouden draaiende houden, berichtjes die binnenkomen en zorgen voor mezelf en mijn tweede zwangerschap.
Eerlijk toegeven: ik voel soms best wat druk. En ik ben zeker niet alleen. Toch lijkt het op social media soms alsof andere ouders het wél allemaal perfect op een rijtje hebben. Ik vind het mooi om eerlijk te zijn over de uitdagingen, de chaos en de afleidingen die erbij komen kijken. Door die te erkennen en milder naar onszelf te kijken, hoop ik dat we als moderne moeders de druk op onze schouders iets kunnen verminderen.”
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Vriendschap en opvoeden: twee onderwerpen waar je maar beter een beetje soepel in kunt zijn. Want iedereen doet het anders – en dat is helemaal oké. Toch? Totdat blijkt dat jouw beste vriendin er stiekem heel anders over denkt…
Sara (37) was er klaar mee dat de mental load altijd op haar bordje kwam zonder enige waardering en dus besloot ze het een week aan haar man Daan over te laten.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? Serieus?! In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.
Olympisch schaatskampioen Irene Schouten werd een half jaar geleden moeder van haar zoontje Dirk. Inmiddels zit ze op een roze wolk, maar haar zwangerschap was allesbehalve rooskleurig.
Denise (45) had een relatie met een twaalf jaar jongere man toen ze op haar 38ste werd overvallen door een niet te stuiten kinderwens. Inmiddels is dochter Isabeau zes. Ze ziet haar vader één zondag per maand.
Kruidvat viert moederdag met een aanbieding voor… wasmiddel? Jep, je leest het goed. ‘Cadeautip voor Moederdag’ stond er doodleuk boven een knalgele actiepagina vol flacons Ariel. En dat als moederdagcadeau valt verkeerd bij moeders in het hele land.