Nieuw onderzoek onthult waarom ouders jonge kinderen massaal voor een scherm zetten

09.04.2024 08:00

In een wereld waarin schermen overal om ons heen zijn, lijkt het vermijden van schermtijd voor kinderen een onmogelijke taak. Volgens een onderzoek van Netwerk Mediawijsheid zet maar liefst 91 procent van de ouders met jonge kinderen hun kleintjes voor een scherm.

Maar waarom? Nou, volgens veel ouders is het gewoon handig. Even een momentje voor henzelf terwijl de kinderen bezig zijn met hun virtuele avonturen.

Te veel schermtijd

Begrijpelijk, maar ook zorgwekkend, vindt wetenschappelijk onderzoeker dr. Anouk Tuijnman: “Hoewel de beweegredenen van ouders te begrijpen zijn, zijn zij zich mogelijk niet voldoende bewust van de behoeften van het kind en de potentiële negatieve langetermijneffecten op zijn of haar ontwikkeling, op bijvoorbeeld lichamelijk- of taalgebied.”

Anouk ziet dat ouders vaak digitale media inzetten voor hun kinderen op de momenten die hen goed uitkomen, bijvoorbeeld tijdens het koken of het schoonmaken. Het gemiddelde digitaal mediagebruik bij jonge kinderen tussen de 0 en 6 jaar bedraagt 1 uur en 51 minuten per dag, waarvan 1 uur en 39 minuten voor een scherm en 12 minuten voor luisteren naar media of bellen zonder beeld.

Lees ook – Linda: ‘Mijn nichtje van 4 maanden heeft al een eigen iPhone’

Een gezonde mediabalans

“Echter, te veel schermtijd op jonge leeftijd kan de slaap verstoren, de taalontwikkeling remmen en mogelijk leiden tot lichamelijke klachten”, waarschuwt Anouk. “Ouders geven ook aan dat ze digitale media gebruiken om hun kinderen af te leiden bij negatieve emoties, zoals verveling of irritatie. Maar zo missen kinderen belangrijke leermomenten. Juist op jonge leeftijd moeten ze leren omgaan met hun emoties en leren om iets zelfstandig te doen als ze zich vervelen.”

Lees ook – Dáaag telefoons en tablets: met deze tips wil je kind buitenspelen

Anouk adviseert juist om net als bij offline activiteiten ook samen online activiteiten te ondernemen. “Zo is samen tv kijken ontspannend voor ouders en kinderen. Het draagt ook bij aan een actieve mediaopvoeding,” vertelt dr. Anouk Tuijnman. “Als ouders vroeg inzetten op een gezonde mediabalans, dan levert dat op lange termijn het meeste op. In de kleutertijd zijn kinderen nog heel flexibel. Het vraagt wel om een actieve en consequente aanpak van de ouders.”

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.