gezonde-alternatieven-kind

Voor een vette hap of zak snoep zijn kinderen vaak wel te porren, maar gezond is het niet. Daarom een lijstje alternatieven - lekker voor de balans en je hebt er zelf ook nog wat aan.

Snackgroenten

Gezonder dan een pak koekjes en minstens zo lekker. Ideaal dus voor in de schooltas van je kind. Bleekselderij, komkommer, wortel, paprika, snoeptomaten of radijs: je kunt alle kanten op en je stopt alles zo in een zakje of trommel. Om het af te maken, geef je een goed afsluitbaar bakje mee met lekkere dip. Bijvoorbeeld hummus of een zongedroogde tomatendip: een mix van 80 gram cashewnoten, twee eetlepels olijfolie, drie eetlepels Griekse yoghurt, drie zongedroogde tomaten, theelepel paprikapoeder (wel een nacht van te voren in de koelkast zetten.)

 

Smoothie

Houdt je kind niet van fruit en grijpt het liever naar de snoepkast? Probeer eens een smoothie. Gooi allerlei fruitsoorten in de blender en je hebt in een handomdraai een gezond drankje. Ook lekker: een groente smoothie van spinazie, banaan en yoghurt. Wel gelijk opdrinken, anders vervliegen de vitaminen.

 

Gedroogd fruit en noten

Of kies als alternatief voor snoep voor een bakje ongebrande, ongezouten noten. Deze vullen lekker en zitten bomvol eiwitten en goede vetten. Maar waarom ongebrand en ongezouten? Simpel: als je ongebrande noten kiest, krijgt je kind geen extra onnodige vetten binnen. Én je vermijdt een overschot aan zout. Voor de zoete smaak geef je er eventueel nog wat rozijnen en gedroogd fruit bij. Kijk wel eerst op het etiket of het fruit niet extra gezoet wordt met andere onnodige toevoegingen.

Tip: als je kind de kleuterleeftijd heeft, kun je walnoten of pecannoten meegeven. Die zijn iets zachter dan pinda's of pistachenootjes, dus makkelijk door te kauwen.

 

Gezond bakken, braden en grillen

airfryer

Kan prima met de Philips Airfryer XXL. Dit apparaat gebruikt namelijk warme lucht om gerechten te bakken, braden en grillen met weinig tot geen toegevoegde olie. Net zo krokant als gefrituurde gerechten, maar met veel minder vet. En omdat-ie extra groot is, bruikbaar voor het hele gezin: je bereidt er bijvoorbeeld moeiteloos een hele kip of 1,4 frites mee. Vind je al die knopjes maar lastig? Door de vijf vooringestelde kookprogramma's krijg je het apparaat zo aan de praat. Ook fijn: de airfryer is gemakkelijk schoon te maken en vaatwasbestendig. Een flinke schrobbeurt is dus niet nodig. Zo heb jij weer meer tijd voor leuke dingen ;).

 

Zoete aardappel-, knolselderij- of pompoenfriet

Voor patat zijn er ook genoeg alternatieven. Neem bijvoorbeeld zoete aardappel of knolselderij, op smaak gebracht zout, peper, paprikapoeder en olie. Van pompoen kun je ook lekkere frietjes maken. Voor kleine kinderen is het beter de schil te verwijderen, omdat die best hard blijft. Strooi wat zout, peper en paprikapoeder over de reepjes pompoen heen en bak ze een halfuur op 220 graden. Of stop ze in de Airfryer

alcoholvrije cocktails
Beeld: Unsplash

De Tequila Sunrise, Mojito en Cosmopolitan: superlekker, maar waarom niet eens een alcoholvrije cocktail? Minstens zo verrukkelijk en ideaal voor een snikhete zomerdag. Wij zetten daarom een aantal alcoholvrije cocktails voor je op een rij.

1. Virgin Mojito

Snijd een limoen in partjes en verdeel ze met een paar blaadjes munt over een aantal longdrinkglazen. Strooi in elk glas wat rietsuiker en stamp met een pollepel de suiker, limoen en munt fijn, zodat de smaken vrijkomen. Hak een paar ijsblokjes in stukjes en vul de glazen met bruiswater, bijvoorbeeld 7up. Rietje erbij en drinken maar.
 

2. Safe sex on the beach

De zon in je glas, maar dan zonder wodka. En heel simpel te maken: vul een glas met ijsblokjes, giet er tegelijkertijd cranberry-, grapefruit- en sinaasappelsap op (van elk ongeveer 100 ml) en garneer op de rand met een opengesneden cranberry.

 

Lees ook:
8x leuke cocktailbars in Nederland >


 

3. Nada Colada

Dit is een zalige cocktail als je van kokos en ananas houdt. Open een verse kokosnoot (of handiger: koop een pakje kokosmelk), snijd 'm in stukken en rasp de kokos heel fijn. Meng de kokos (of de melk) met ananassap en klaar ben je. Gebruik je kokosmelk? Koop dan wat losse stukjes kokos in de supermarkt, rasp die fijn en strooi ze over je cocktail.


4. Mango Martini

Een pittige cocktail voor een hete zomerdag. Schenk 2,5 deel mangosap in een ijsshaker en mix dat met het sap van een halve limoen. Snijd een verse rode peper en voeg naar smaak toe. Of gebruik, voor iets minder spice, een paar druppels tabasco.
 

5. Chocolata

Verwarm 200 milliliter melk in een pan en doe er beetje voor beetje 150 gram melkchocolade bij, in stukjes. Roer goed tot de chocolade is opgelost. Laat het goed afkoelen en zet het mengsel daarna in de koelkast. Schenk het een uur later in een cocktailshaker, voeg wat vanillesiroop en stukjes ijs toe en roep je kinderen, want die gaan hier zeker weten ook van smullen.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

Miljuschka Witzenhausen laat op LINDA.tv zien hoe je binnen no-time iets lekkers op tafel zet. We willen niet weten hoeveel calorieen er in deze cheesecake zitten, maar hij is 't meer dan waard, want verrukkelijk is-ie zeker.

 

Dit artikel is al een keer eerder gepubliceerd.

 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >