Seksspeeltjes als je werk: ‘Mensen vragen altijd of ik alles zelf moet uittesten’

15.10.2022 17:01
seksspeeltjes als werk Beeld: Unsplash
Saskia ter Veld (34), woont samen en is moeder van Oscar (5) en Olaf (3) en zwanger van de derde. Als marketingmanager houdt ze zich voornamelijk bezig met de buitenlandse titels van EDC.

“In mijn studententijd gaf ik thuisparty’s waarin ik sekstoys presenteerde en verkocht. Het was een bijbaantje, maar ik heb daar best veel van geleerd. Ik werd vooral ingehuurd door vrijgezellenfeesten. Ik merkte dat de meest luidruchtige, uitbundige types met de grootste mond, alleen maar lachten, gilden en brulden. Juist de wat schuchtere, op het oog bravere vrouwen, waren oprecht geïnteresseerd en bestelden ook veel meer. Zij kochten ook de minder gangbare speeltjes, ze durfden duidelijk meer.

Sexual wellness

Nu ik de marketing doe voor Beate Uhse, een Duits merk van EDC, heb ik die specifieke productkennis niet per se nodig. Het gaat meer om het verhaal eromheen, de emotie en beleving: ‘sexual wellness’. Het is immers een gezonde, normale behoefte waarvoor je je niet hoeft te schamen en toys kunnen hieraan bijdragen.

Met de labels waarvoor ik verantwoordelijk ben focussen we ons op female empowerment. Sexual welness in die context gaat veel meer dan over alleen maar toys, het gaat ook over onderwerpen waar vrouwen mee worstelen: de orgasm gap, het bestrijden van ongelijkheid, ook in de slaapkamer. En het gaat om grenzen bewaken en helder zijn over je behoeften. Ik vind het een prachtig thema.

Lees ook – Déze simpele truc vergroot de kans op een orgasme tijdens het missionarisstandje >

Seksspeeltjes

Als mensen horen dat ik voor een bedrijf werk dat zich heeft gespecialiseerd in seksspeeltjes, krijg ik altijd de vraag of ik ze ook moet uittesten. Kennelijk spreekt mijn baan erg tot de verbeelding. Maar nee, toen ik mijn carrière begon als marketingmanager van een schoenenmerk werd ik ook niet geacht elk paar eerst te passen. Hetzelfde geldt voor de speeltjes.

“Ik vind dat je open over seksualiteit moet kunnen zijn”

Dat wil niet zeggen dat ik er geheimzinnig over doe. Ik vind dat je open over seksualiteit moet kunnen zijn. Anderen vinden dat soms lastig. Die doen er lacherig over of verschieten van kleur. Twee maanden geleden had mijn buurman een pakket voor me aangenomen. ‘Oh, dat is van mijn werk’, zei ik en opende half het doosje, dat als leuke geste voor het thuiswerken in coronatijd diende en wat lekkers bevatte. Maar mijn buurman schrok zich rot, hij dacht dat ik voor zijn ogen een vibrator zou uitpakken of iets dergelijks. Maar zo vrijmoedig ben ik nou ook weer niet.

Seksuele voorlichting

Naar mijn kinderen toe ben ik eerlijk over seksualiteit. Ze weten niet waar ik precies werk, daarvoor zijn ze te jong. Maar nu ik zwanger ben is voortplanting een hot topic. Ik hang dan geen verhaal op over ooievaars, maar vertel hoe een baby ontstaat, groeit en geboren wordt. Uiteraard aangepast aan hun niveau. Ik wil ook liever dat mijn zoons hun vragen over seks thuis stellen, dan dat ze die gaan opzoeken op internet. Toen ik zestien was en mijn ouders om de pil moest vragen, vond ik dat zo gênant. Ik hoop dat te voorkomen door al jong taboes weg te nemen.

“Zeker in deze tijd van Me Too is het belangrijk om open te zijn over behoeftes en grenzen”

Als moeder van twee, bijna drie, jongens zie ik met eigen ogen hoe de interesse voor hun intieme zone al op jonge leeftijd ontstaat. Als de jongens in bad zitten hebben ze de grootste lol om elkaars blootje. Ik leer hen dat het allemaal reuze interessant is en ze mogen experimenteren, maar wel binnen de kaders van hun eigen veilige omgeving. Nee is nee, het is van jezelf. Zeker in deze tijd van Me Too is het belangrijk om open te zijn over behoeftes en grenzen.”

Extra fijn: krijg nu 10 euro korting op het hele assortiment van EasyToys bij een minimale besteding van 60 euro. Gebruik de code: KEKMAMA2022

Dit artikel staat in de Kek Mama Liefdesspecial 2022.

 

Ontvang elke maand Kek Mama met korting en gratis verzonden op jouw deurmat! Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.