Zodra je zwangerschapshormonen je lijf uit zijn, word je wel weer de oude – toch? Niets is minder waar. Volgens wetenschappelijk onderzoek ben je nooit meer dezelfde vrouw als vóórdat je kinderen kreeg.
Lees verder onder de advertentie
Zodra je voor het eerst moeder wordt, staat je leven totaal op z’n kop. Maar ook als je alles eenmaal een beetje op de rit hebt, ben je niet meer de oude.
Veel vrouwen vertellen mij dat ze nadat ze kinderen kregen, veranderd zijn als mens’, vertelt Janine Dunlop op haar blog. ‘Zo zei een moeder van twee dat ze veel emotioneler is geworden. Ook kan ze zich veel beter in anderen inleven, terwijl ze vroeger nogal afstandelijk was. Een andere moeder gaf aan dat ze zich zorgen maakt; ze is bang dat ze haar kinderen niet alles kan geven wat ze nodig hebben.’
Er is nu ook wetenschappelijk bewijs dat je als vrouw niet meer dezelfde bent na je bevalling. Volgens een Amerikaans tijdschrift onderga je tijdens je zwangerschap en na de geboorte belangrijke lichamelijke veranderingen. Janine licht toe: ‘De zwangerschapshormonen en lactatiehormonen kunnen de hersenen veranderen. Ook is gebleken dat het geheugen en leervermogen van zwangere vrouwen op den duur verbetert.’
Ook een andere studie heeft onlangs aangetoond dat er in het lichaam van de vrouw veel verandert tijdens de zwangerschap. Janine: ‘De foetale cellen dringen het lichaam van de moeder in en verspreiden zich daar. Je hebt dus cellen met een andere genetische achtergrond in je lichaam. Dat bewijst dus dat je als moeder niet meer dezelfde persoon bent.’
De opvoeding van Xess doet Yolanthe alleen, maar het contact met zijn vader, voormalig voetbalprof Wesley Sneijder, is wel heel goed. Wij spraken haar.
Een avond op de bank met Netflix of Videoland is natuurlijk heerlijk, niemand die daar iets op tegen heeft. Maar stellen die zich langdurig verbonden voelen, blijken opvallend vaak net iets anders te doen als de dag voorbij is.
Yolanthe Cabau (41) verlangde naar meer vrijheid en vond dat in Los Angeles, waar ze samen met zoon Xess Xava (10) woont. Ze leeft haar droomleven, maar de wens voor een tweede kindje blijft groot. Kek Mama sprak haar.
De documentaire Suzan & Freek: We vieren het leven laat een kant van Suzan Stortelder en Freek Rikkerink zien die het publiek de afgelopen maanden vooral van een afstand heeft meegemaakt.
Tussen werk, kinderen, boodschappen, sportclubs en die eindeloze wasmand blijft er soms weinig energie over voor elkaar. Waar je vroeger urenlang kon kletsen en elke avond de vonken door de slaapkamer vlogen, eindig je nu regelmatig samen lusteloos op de bank, terwijl jullie allebei gedachteloos door je telefoon scrollen.