Kek Mama Weekmenu 5 t/m 11 sept

Van gemengde boontjes met worstjes tot groentefritatta: hier is weer een heerlijk, simpel en snelklaar weekmenu.

Vraag je je ook regelmatig in halve wanhoop af wat je in vredesnaam nu weer eens moet koken? Je kunt tenslotte niet voor eeuwig die vijf succesnummers blijven herhalen. (Oké, dat kan best en ook best lang, maar een beetje afwisseling is toch ook wel lekker.) 

Kek Mama helpt

Geen zorgen. Kek Mama schiet te hulp met elke week in samenwerking met CookLoveShare een nieuw menu vol dingen die de meeste kinderen lusten. En dan nog gezond ook. Kan niet beter! 

 

Maandag: Gemengde boontjes met worstjes en brood

Dinsdag: Pompoensoep

Woensdag: Pasta met romige preisaus

Donderdag: Visballetjes met kruidendip en aardappelpartjes

Vrijdag: Wrap pizza met pesto en ricotta

Zaterdag: Kip tandoori met bloemkool

Zondag: Groentefrittata

 

Beeld: Shutterstock
Beeld: Shutterstock

Voor een gezonde levensstijl en goed afweersysteem heeft je kind vitamines nodig. Maar welke precies en wat doen ze? Wij zette alle ins en outs over vitamines voor je kind op een rij.

Varieer met voedsel

Zorg ervoor dat je kind gezond en gevarieerd eten binnenkrijgt. Op die manier krijgt hij alle vitamines en mineralen die hij nodig heeft en hoef je hem geen extra voedingssupplementen te geven. Begin hier al mee op jonge leeftijd, zodat je kind eraan gewend raakt om gezond te eten. De kans is dan het grootst dat hij die gezonde levensstijl op latere leeftijd volhoudt.

Bij een gezond voedingspatroon krijgt je kind onder andere de volgende vitamines binnen:

 

Vitamine A

Deze vitamine zorgt ervoor dat je kind een goede weerstand opbouwt. Ook speelt het een belangrijke rol bij de groei van je kind. Vitamine A zit onder andere in vlees en vleeswaren, zuivelproducten en vis. Lees hier hoe je je kind een gezond en gevarieerd menu voorschotelt.   

 

Vitamine B6

Ook bij deze vitamine geldt: als je kind gezond en gevarieerd eet – volgens de Schijf van Vijf – dan krijgt hij voldoende vitamine B6 binnen. Het is nodig voor de groei, bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Waar vitamine B6 in zit? Bijvoorbeeld in vlees, aardappelen, brood- en graanproducten, peulvruchten en melk.

 

Lees ook:
Zo maak je van je kind een gezonde eter >

 

Vitamine C

Ook wel ascorbinezuur genoemd. Deze vitamine is nodig voor de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand van je kind. Geef je kind voldoende fruit, groenten en koolsoorten zodat hij voldoende vitamine C binnenkrijgt. Kook je de groenten? Zorg er dan voor dat je weinig water in de pan doet en de broccoli of boontjes niet langer kookt dan nodig, om te voorkomen dat vitamine C deels verloren gaat.

 

Vitamine D

Even lekker een half uurtje in de zon en je kind heeft meteen een flinke dosis Vitamine D te pakken. Handig, want deze vitamine is nodig voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Ook zorgt het ervoor dat zijn spieren goed werken. Naast zonlicht kan je vitamine D ook halen uit vette vis zoals haring, zalm en makreel. Aan zwangere vrouwen, jonge kinderen (tot 4 jaar) en mensen met een getinte huidskleur wordt aangeraden om daarnaast nog een vitamine D-supplement te nemen.

 

Vitamine E

Zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, noten, groenten en fruit: allemaal producten die Vitamine E bevatten. Deze vitamine is belangrijk als antioxidant – hij beschermt de cellen, celwand, bloedbaan en het weefsel. Is je kind een lastige eter? Maak dan leuke vormpjes en figuren van sommige etenswaren, om het avondeten net wat leuker voor 'm te maken.

 

Vitaminepillen?

Naast een gezond voedingspatroon is het mogelijk om voedingssupplementen te slikken, zoals (multi)vitaminepillen. Sommige multi-vitaminepillen zijn speciaal voor kinderen verkrijgbaar. Geef deze echter alleen aan je kind als hij slecht eet of ziek is geweest en vermijd voedingsproducten waaraan vitamines en mineralen zijn toegevoegd. Deze bevatten al snel teveel vitamines voor je kind.

Ben je benieuwd hoeveel vitamines en mineralen je kind dagelijks zou moeten krijgen? Check het Voedingscentrum voor de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

Heel weinig saus of maar een klein portie: soms is de teleurstelling groot als je iets lekkers hebt besteld. Maar er zijn restaurants die het wel héél bont maken.

Kijk maar naar deze grappige foto's van Buzzfeed.

 

1. Caesar 'salad'

grappige foodfails

 

2. 'Cheese' burger

grappige foodfails

 

Lees ook:
Fotoserie: deze moeders kunnen nog wel een kooklesje gebruiken >

 

3. Lasagne?

grappige foodfails

 

4. 'Ei' sandwich

 

5. 'Mozzarella' sticks

 

6. 'Key' beef...?

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >