Gezonder koken voor je kind zonder urenlang bezig te zijn? Kan gewoon. Met een paar kleine aanpassingen, die ook nog eens weinig tijd kosten, maak je de avondmaaltijd stukken gezonder – en nog lekker ook.

Basisingrediënten

Article continues after the ad

Een potje olijven, verse tomaten, wat gedroogde kruiden, ui en knoflook en pasta – meer heb je niet nodig om een snelle, verse pastasaus in elkaar te draaien. Zorg daarom dat je altijd een paar van zulke basisingrediënten in huis hebt als je later thuiskomt van je werk of de voetbaltraining van je kind. Hartstikke lekker en stukken gezonder dan een diepvriespizza.


Kalm aan met de saus

Toegegeven: mayo of ketchup smaakt zalig bij frietjes of vlees, maar zulke sauzen bevatten vaak veel extra toegevoegde suikers. Kalm aan met de saus dus, of kies voor een suikervrije variant – die zijn er namelijk ook. Nog beter is het om de saus uit je eten te skippen: breng aardappels bijvoorbeeld op smaak met wat olijfolie, peper, zout en tijm voor je ze gaat bakken of grillen. Echt: smaakt verrukkelijk en je kind mist die dot saus geen seconde.

 

Doe het lekker zelf


Een kant-en-klare salade is reuzehandig als je weinig tijd hebt en lijkt ook gezond, maar de bijbehorende dressings zitten vaak vol met toegevoegde suikers en kleurstoffen. Terwijl je – serieus – in nog geen tien minuten tijd zelf een salade in elkaar flanst. Gooi wat komkommer, sla en tomaten in een bak, maak een dressing van olijfolie, azijn, mosterd en een beetje honing en klaar ben je. Geloof ons: hierna wil je niks anders meer. En het is nog goedkoper ook.

 

Lees ook
'Mijn vierjarige zoon spuugt al zijn groenten uit' >

 

Gezond bakken, braden en grillen

Friet is altijd een feest voor kinderen, en met een airfryfer maak je ook nog eens een gezonde variant klaar. Dit apparaat gebruikt namelijk warme lucht om gerechten te bakken, braden en grillen met weinig tot geen toegevoegde olie. Net zo krokant als gefrituurde gerechten, maar met veel minder vet. 

 

 

Fruit als toetje

Genoeg gezonde en lekkere alternatieven voor die bak vla of chocolademousse. Een fruitsalade of een bakje yoghurt met aardbeien, bijvoorbeeld – zo komt je kind meteen aan z’n twee stuks fruit per dag. Nog beter als het buiten bloedheet is: zelfgemaakte waterijsjes van fruit of groenten (ooit komkommerijs geproefd?). Gooi wat zoektermen in een online zoekmachine en je komt de lekkerste recepten tegen.

 

Nóg meer recepten

Benieuwd naar meer inspiratie? In onderstaande video's vind je de lekkerste ideeën. Simpel, makkelijk en snel. 

Een gezonde pita-pizza - leuk om samen met je kind te maken

 
 
Van zó'n lunchbox wordt ieder kind (en iedere ouder) vrolijk
 

 

Op zoek naar gezonde snacks? Alsjeblieft:

 

Kennen we allemaal: kinderen die weigeren groenten te eten. Ben je dat gevecht aan de eettafel beu? Australische onderzoekers hebben de oplossing.

 

Volg Kek Mama op Facebook voor meer handige keukentips >