Ionica Smeets checkt

Ionica Smeets (38) is wiskundige en moeder van Tex (7) en Rifka (2). In Kek Mama checkt ze de zin en onzin van opvoedfabels en -feiten: hoef jij dat niet meer te doen.

Dit jaar is er een grote conferentie over wetenschapscommunicatie in Nieuw-Zeeland. En het hoort bij mijn werk naar dat soort bijeenkomsten te gaan. Dus meldde ik me aan en diende bij de organisatie een paar voorstellen in om daar over mijn onderzoek te vertellen. Wekelijks kreeg ik mail over de interessante sprekers die zouden komen en adembenemende foto’s van Nieuw-Zeeland. Ik smeedde plannen om met een collega nog een kleine rondreis te maken na de conferentie. Er is zo veel moois daar, kom maar door met die pinguïnkolonies en landschappen uit Lord of the Rings.
 

Instorting

Maar toen ging Han voor zijn werk anderhalve week naar Chicago en zag ik hoe thuis alles instortte. Hoe de kinderen papa met de dag meer misten en onhandelbaar werden. Hoe ik het nauwelijks voor elkaar kreeg in mijn eentje het huishouden draaiend te houden terwijl ik ook gewoon doorwerkte. En hoe het na Hans thuiskomst een paar weken duurde voor we weer terug waren in ons vertrouwde ritme.

Ineens had ik helemaal geen zin meer in de andere kant van de wereld. Was naar pinguïns kijken eigenlijk wel leuker dan met Tex en Rifka naar onze eigen knullige kinderboerderij? Ik besloot het rondreisje uit mijn schema te schrappen. Ik ging alleen naar die conferentie en dan weer lekker naar huis.
 

Reisschema's

Inmiddels waren mijn voorstellen voor lezingen geaccepteerd, dus ik zou ook echt iets te doen hebben in Nieuw-Zeeland. Maar toen ik vliegroutes begon uit te zoeken, zonk de moed me in de schoenen. De snelste route kostte 26 uur. Daarin zaten twee overstappen van krap een uur; als ik een daarvan miste, zou de reis meteen veel langer duren. Misschien was het veiliger een paar uur per overstap in te plannen. Ik vond een schema dat op de heenweg langs Tokio ging en op de terugweg via Vancouver. Twee steden waar ik nog nooit ben geweest en heel graag een keer naartoe zou willen. Maar met een tussenstop van vier uur zou ik waarschijnlijk niet veel meer zien dan het vliegveld.

Ik rekende uit dat de totale reistijd rond de zeventig uur zou zijn. Had ik al gezegd dat de conferentie zelf slechts drie dagen duurde? De twijfel sloeg toe. Was ik niet totaal geschift als ik daarvoor op en neer vloog naar de andere kant van de wereld? Hoelang zou ik nodig hebben voor ik thuis weer een beetje gezellig was na zo’n slopende reis?
 

Voorbeeld

Ik vroeg advies aan een oudere collega. Ik legde uit dat ik een voorbeeld wilde stellen door te gaan. Laten zien dat het kan: moeder zijn én carrière maken. Hij keek me aan en vroeg: “Maar wat voor voorbeeld wil je nu echt zijn?”

Ik heb de conferentie afgezegd.
 


Als je ook iets gecheckt wilt hebben: mail ionicacheckt@kekmama.nl


Dit artikel staat in Kek Mama 03-2018.


 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

tips-gewichtscoach-afvallen-niet

Door die schappen vol met pepernoten en kerstkransen ben je waarschijnlijk nog lang niet bezig met de nieuwjaarsvoornemens. Hoeft ook niet, maar mócht je je op 1 januari toch bedenken, dan heb je ongetwijfeld wat aan deze tips van gewichtscoach Mieke Kosters.

1. Leef niet volgens de regels van een ander


Je eetpatroon van de ene op andere dag omgooien? Echt. Niet. Doen. Dit houdt niemand vol. De kans dat je na een paar dagen weer in je oude patroon valt, is groot. Afvallen gaat in kleine stappen: luisteren naar je lichaam, eigen keuzes maken. Dus niet opeens gaan leven volgens de regels van een ander. Of dat nu Sonja Bakker, Fajah Lourens of Rens Kroes is. Blindelings anderen volgen, doe je alleen maar tijdelijk. Daar gelooft Mieke niet in: "Je moet in jouw huidige leven, met de dingen die jij lekker vindt en die bij jouw gezinssituatie passen, een manier zoeken om in balans te blijven", legt ze uit. "Je hebt simpelweg drie knoppen om aan te draaien: ‘meer bewegen', ‘minder eten' en ’snelheid van afvallen'. Zorg dat je deze drie factoren in een evenwicht brengt waarmee je tevreden afvalt, eet en beweegt. Dát werkt. En dan hoef je nooit apart te eten van je gezin en eet je nog steeds de dingen die jij lekker vindt."
 

Lees ook
5 steengoede afvaltips voor de laatste 5 kilo

 

 

2. Laat lekkere dingen niet altijd staan


Bijna elk dieet draait om wat je allemaal níet meer mag eten. Je start daardoor met een negatieve kijk op afvallen: jij moet weer streng zijn en afzien. Niet doen: regievol afvallen is veel leuker dan machteloos overeten. Draai je mindset om: Jij mag alles eten, je wilt het niet langer. Je kiest ervoor om slanker te worden (en te blijven). Als je zo redeneert, ben je zelf de baas over je eetgedrag en heb jij de regie. Er zijn geen verboden middelen, want als je geen chocola mag, wil je het juist. Dan ben je alleen maar bezig met al die lekkere dingen die aan jouw neus voorbijgaan en da's zonde. Je mag alles, je kiest zelf. Niet meer al het lekkers, wel het allerlekkerste. Dan val je af en eet je super lekker, ja, ook wijn en chocola.
 

 

3. Roep niet de hele dag 'arme ik'

'Alle slanke mensen kunnen altijd alles eten': arme ik. 'Zij vallen veel sneller af': arme ik. 'Oh, ik moet wéér streng zijn': arme ik. Stop met deze negatieve gedachten, want blijf je 'arme ik' roepen, dan zal het jou niet lukken om lange tijd op je gewicht te blijven: niemand kan een heel leven afzien. Dus stuur ‘arme ik’ de deur uit. Stop met vergelijken en kies het eetgedrag waar jij blij van wordt. Pak de regie. Jij bepaalt wat je in je mond stopt. Je hebt een keuze. 

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

 

Editor's note: dit artikel is al een keer eerder gepubliceerd.

gescheiden-ouders-herkenbaar

Sinds de scheiding loopt blogger en moeder Michelle Dempsey tegen een hoop dingen aan. Op Scary Mommy zet ze vijf punten op een rij, in de hoop dat andere (gescheiden) ouders zich hierin herkennen.

1. Je propt 'jouw dagen' helemaal vol

"Voor mijn scheiding haalde ik mijn dochter op van school, liet ik haar achter bij de oppas en ging ik weer aan het werk. Nu, op de dagen dat ze bij mij is, stopt de wereld om 15.00 uur. Ik zorg ervoor dat er geen mailtje belangrijker is dan het avondeten met mijn dochter, en dat ik haar rondjes kan zien draaien, met haar kan kleuren of dat we samen lieveheersbeestjes kunnen zoeken in de achtertuin."

 

2. Je worstelt met het ritme van je kind

"Ik heb zo mijn best gedaan om mijn dochter in haar eigen bed te laten slapen, maar toen ze na de vakantie bij haar vader weer terugkwam, was dat hele ritme (je raadt het al) weg. Het is niet dat mijn ex mijn harde werk opzettelijk wilde saboteren, het is gewoon moeilijk om op twee plekken consistent te blijven."

 

Lees ook
Co-ouderen na de scheiding: 'Het gemis van je kinderen went nooit' >

 

3. Je vraagt je steeds af of je het niet verknoeit

"Het eerste wat in me opkomt als m'n zoon weer een 'Ik wil mama-meltdown' heeft, is: 'Krijgt hij hier op latere leeftijd last van?' Vervolgens krijg ik een schuldgevoel en moet ik mezelf er weer even aan herinneren waarom mijn ex en ik op dit punt waren beland. 'Het is beter zo', zeg ik dan steeds. 'Dit is beter dan getuige moeten zijn van twee ruziënde ouders.'"

 

4. Je mist van alles

"Natuurlijk is er niets mooiers dan vrolijke FaceTime-telefoontjes van mijn dochter krijgen als ze bij haar vader is, maar als ze dan vertelt dat ze bij Disney on Ice was en haar held Elsa zag, baal ik dat ik daar niet bij was. Want dat is wat het ouderschap zo mooi maakt."

 

5. Je voelt je rot om een uitnodiging af te slaan omdat je kind dat weekend niet bij jou is

"Er is niets erger dan dat. Het blijft rot dat mijn kind een samenzijn met vrienden of een weekend met familie mist, omdat ons schema dat niet toelaat. En hoe hard je ook probeert om van te voren te plannen, er zijn altijd last-minute speelafspraken of bezoekjes van familie."

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >