Als je het gevoel hebt dat je elk weekend op een kinderfeestje bent of op zoek bent naar het perfecte cadeau, dan ben je misschien opgelucht te horen dat ‘geen cadeau’ verjaardagsfeestjes steeds populairder worden.
Lees verder onder de advertentie
In Amerika althans. Volgens een recent onderzoek onder meer dan 400 Amerikaanse moeders vraagt 13 procent van de ouders hun gasten om zonder cadeaus naar de verjaardagsviering van hun kind te komen. Maar liefst de helft van de ondervraagde moeders geeft aan geen cadeaus te willen ontvangen, of maakt zich niet druk om wat hun kinderen krijgen.
Uit het onderzoek blijkt dat veel moeders liever de rommel tot een minimum beperken. Geen cadeaus betekent minder speelgoed en spullen die uiteindelijk op de vuilnisbelt belanden. Veel ouders willen ook rekening houden met de budgetten van andere gezinnen, vooral nu alles zo duur lijkt te zijn. Toch geven nog steeds drie op de tien moeders aan dat ze het verzoek om geen cadeaus te brengen negeren en toch een presentje meenemen. Met name 33 procent van de millennials en 23 procent van de Gen Z-moeders houden zich niet aan deze regel. Een deelnemer legt uit dat ze zich “niet prettig voelt om met lege handen op een feestje te verschijnen,” wat begrijpelijk is gezien de kosten van kinderfeestjes.
Sommige moeders kiezen ervoor om cadeaus te kopen voor kinderen van goede vrienden of familieleden, zelfs als het feestje geen cadeaus verwacht. Ze slaan cadeaus over voor kinderen van kennissen en klasgenoten. Veel moeders vinden een compromis door boeken mee te nemen, met één deelnemer die opmerkt: “Je kunt nooit genoeg boeken hebben.” Millennials blijken dit vaker te doen dan Gen Z-moms, met 33 procent van de millennials die nog steeds een cadeau meebrengen, vergeleken met 23 procent van de Gen Z-moeders.
De vraag is natuurlijk: zou deze trend ook Nederland bereiken? We zijn hier gewend aan verlanglijstjes met de meest bizarre cadeaus, maar misschien is het tijd voor een verandering. Zeker in een tijd waarin duurzaamheid en minimalisme steeds belangrijker worden, lijkt het niet ondenkbaar dat ook Nederlandse ouders deze trend omarmen.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.
Maxime Meiland en haar man Leroy hebben twee dochters: Claire en Vivé. Terwijl Claire al een tijd op de basisschool zit, maakt Vivé zich juist op voor haar eigen start na de zomer. Voor Maxime is dat een emotioneel moment.
Gen Z doet z’n eigen ding. Ze zetten huisfeestjes op z’n zachtst, skippen alcohol, houden van crocs én… verzinnen babynamen die nergens op lijken, behalve op sfeer.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.