Onderzoek: bijna helft van de ouders maakt zich zorgen over online aankopen van hun kind

30.05.2023 14:26
Beeld: Shutterstock Beeld: Shutterstock

Of veel ouders zich zorgen maken over financiële verleidingen via apps, games en social media? Uit het onderzoek ‘Leren omgaan met geld’ van de Volksbank blijkt van wel. Bijna vier op de tien denkt zelfs dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen.

In opdracht van de Volksbank vroeg Panelwizard ruim 1.300 Nederlanders van 25 jaar en ouder met kinderen van 4 t/m 14 jaar over (leren) omgaan met geld. Op de vraag of hun zoon of dochter weet wanneer ze online ergens voor moet betalen – zoals aankopen in een spel of de Apple Store – laat 43,1% weten het daarmee eens te zijn. Een kleine 21% is het daar helemaal mee eens, 12,2% is neutraal en 12,1% laat weten het er niet mee eens te zijn.

Beïnvloeding social media

Dat ouders zich zorgen maken over de online aankopen en de invloed van influencers wordt wel duidelijk uit het onderzoek. Op de vraag ‘Ik maak mij zorgen over alle online financiële verleidingen’ antwoordt bijna 50% van de ouders namelijk bevestigend (36,9% antwoordt eens en 10,8% geeft aan het hier helemaal mee eens te zijn).

Ook wordt gevraagd of ouders denken dat hun kind zich laat beïnvloeden door social media bij het (willen) kopen van spullen, door bijvoorbeeld influencers. Daarop antwoordt 44% positief: 33% is het ermee eens en 11,6% is het hier helemaal mee eens. Slechts 11,9% van de ouders geeft aan dit dat niet zo is.

Lees ook: 5x tips om jouw kind online te beschermen

In-game aankopen en geldezels

Het is aan ouders om hun kinderen te wapenen tegen de gevaren van online aankopen. De meesten vinden dat ze voldoende kennis hebben om hun kind te wapenen tegen beïnvloeding door reclame, gevaren van achteraf betalen en WhatsApp-fraude. Maar liefst 91,5% zegt genoeg te weten om zijn of haar kind meer te kunnen leren over beïnvloeding door reclame op tv, social media en online.

Ruim een derde weet onvoldoende of niets over geldezels, waarbij criminelen specifiek jongeren vragen om geld door te sluizen via hun eigen bankrekening. Verder geven twee op de tien ouders aan onvoldoende of niets te weten over in-game aankopen en beïnvloeding door influencers. Datzelfde geldt voor oplichting via social media door nepadvertenties en ‘Word snel rijk – filmpjes’ op Instagram of TikTok.

Behoefte aan hulp

Over welke onderwerpen ouders hun kind het afgelopen jaar ook daadwerkelijk iets hebben geleerd staat met stip op 1 het belang van sparen (68,1%). De mogelijkheid om geld te verdienen volgt met 51% en op de derde plek staat – met 39,8% – hoe je beïnvloed kunt worden via bijvoorbeeld reclame. Meer leren over het gevaar van oplichting/fraude via whatsapp, social media en betaalverzoeken staat op de vierde plek, met 25,6%. Van alle ouders die meededen aan het onderzoek laat meer dan de helft (56%) weten behoefte te hebben aan hulp om hun kind te leren omgaan met geld.

Mogelijkheden en valkuilen

Trendstrateeg Lieke Lamb, van Future Expertise Center, zegt hierover: “Kennis is het beste wapen tegen oplichting en de sterkste beveiliging voor een verantwoorde geldhuishouding. Het is gunstig als kinderen al op jonge leeftijd de waarde van geld kennen. Maar ze moeten óók de patronen, de belangen en de gevaren goed uitgelegd krijgen. Met tot de verbeelding sprekende voorbeelden leert de nieuwe generatie het best wat de mogelijkheden en valkuilen zijn.”

Lees ook: Meer zakgeld vanwege de inflatie? ‘Nee, kinderen moeten blij zijn met wat ze krijgen’

Of hun zoon of dochter weleens wat online koopt of betaalt en zo ja, op welke manier geeft maar liefst tweederde (68,9%) aan dat hun kind nooit wat online koopt of betaalt. Een kleine 5% zegt dat hun kind via de Apple Store/Play Store via het account van de ouders iets koopt of betaalt en iets meer dan 1% antwoordt dat hun kind via de Apple Store/Play Store betaalt met een eigen account.

Waar volgens de ouders hun kind veel geld aan uitgeven? Het meeste gaat naar snoep en snacks (36,5%), daarna volgen kleine speeltjes/accessoires/gadgets (32,6%) en games of apps (of aankopen in een game of app, 24,1%).

Ontvang elke maand Kek Mama met korting en gratis verzonden op jouw deurmat! Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.

Bron: onderzoek de Volksbank