Het 11-jarige pleegmeisje uit Vlaardingen is door haar pleegouders gruwelijk mishandeld en vervolgens compleet in de steek gelaten door instanties die haar juist hadden moeten beschermen, meldt de Telegraaf. Dat blijkt uit onderzoek van de inspecties Gezondheidszorg en Jeugd en Justitie en Veiligheid.
Lees verder onder de advertentie
Het meisje raakte ernstig gewond door de mishandelingen en belandde in mei 2024 in het ziekenhuis. Ze liep hersenletsel en meerdere botbreuken op en lag lange tijd in coma. De gevolgen zijn hartverscheurend: ze kan niet meer zelfstandig zitten, lopen of staan. Ook praten lukt niet meer.
Pleegmeisje als huisslaaf
Het pleegmeisje werd destijds ondergebracht bij pleegouders, maar tijdens haar verblijf leefde het meisje geïsoleerd. Ze zou als huisslaaf zijn gebruikt en in haar slaapkamer zijn opgesloten in een zelfgemaakte kooi met stroomdraden, zo werd eerder gemeld. Ook kreeg ze nauwelijks te eten en te drinken.
Ondanks haar noodkreten en die van haar biologische moeder, buurtbewoners, school en zelfs de politie, zo schrijft de krant, hebben pleegzorgorganisatie Enver en jeugdbeschermingsorganisatie William Schrikker Stichting (WSS) deze signalen genegeerd. Sterker nog: op bewakingsbeelden is te zien hoe de pleegzorgbegeleider gezellig met pleegouders John en Daisy van den B. een biertje drinkt. Hij sprak over een ‘liefdevolle plek’.
Signalen genegeerd
De inspecties noemen de werkwijze van de verantwoordelijke instanties ‘onprofessioneel’. Wat de situatie nog schrijnender maakt, is dat de WSS in januari 2020 al een officiële waarschuwing kreeg, omdat kinderen die aan de zorg van de organisatie waren toevertrouwd niet veilig waren. Eerdere kinderen zouden bij dezelfde pleegouders ook mishandeld zijn, maar toch werden er weer kinderen bij ze geplaatst. Het falen van de instanties blijft niet zonder gevolgen: beide organisaties worden onder toezicht gesteld. Ook komt er een vervolgonderzoek naar het handelen van de medewerkers.
Sinds de verhuizing naar Spanje heeft de familie Jelies allesbehalve stilgezeten. Inmiddels wonen ze alweer bijna drie jaar in Pinoso, waar ze hun leven opnieuw hebben opgebouwd. Naast het genieten van het Spaanse leven zijn ze ook druk bezig met een nieuw project: een eigen winkel.
Sommige gezinnen passen niet in een standaardplaatje en dat hoeft ook niet. De familie Blom is daar een goed voorbeeld van: met acht kinderen is het huis zelden stil, maar wel altijd vol leven.
Josine (43) is opvoedcoach en woont met haar man en twee dochters (9 en 11) in New York. Met haar oudertrainingen begeleidt ze ouders die met hun gezin in het buitenland wonen of van plan zijn die stap te maken. In haar columns schrijft ze eerlijk over de uitdagingen waar zijzelf en andere expatgezinnen tegenaan […]
Soms zit achter een ogenschijnlijk vanzelfsprekend gezinsverhaal een traject waarbij veel meer komt kijken dan je van buiten ziet. André Hazes deelt in zijn podcast openhartig hoe de komst van zijn zoon Dré niet vanzelf ging, maar het resultaat was van een bewust medisch traject dat hij samen met Monique Westenberg doorliep.
Na een periode van plannen, schuiven en geduld is het moment daar voor Vinenzo Wildeman: hij staat op het punt om zijn ouderlijk huis te verlaten. Een mijlpaal waar het gezin al een tijd naartoe leefde en die nu eindelijk concreet wordt.
Het superpopulaire programma Een Huis Vol is terug met een emigratiespecial. Daarin zien we hoe de familie Jelies en de familie Kraan hun geluk zoeken in het buitenland. Janneke en Johan Jelies verhuizen daarbij met hun negen kinderen naar Spanje.