HEMA wéér de fout in met cancelen magazine: ‘Gezwicht voor terreur van complotgekkies’

12.02.2024 17:05
hema nieuws Bron: Unsplash

HEMA heeft publiekelijk excuses aangeboden vanwege controverse over hun nieuwste babymagazine en heeft het magazine teruggehaald. De cover, die zowel babyproducten als volwassen producten zoals seksspeeltjes toonde, leidde tot verhitte reacties op sociale media. Toch leidt ook deze actie van HEMA tot ophef.

Kritiek op ongepaste combinatie

Gebruikers van sociale media trokken massaal aan de bel over de combinatie van babyproducten als fopspenen en meegroeirompers met volwassen producten zoals gezichtsmaskers, maar vooral; seksspeeltjes. Veel mensen vonden het weerzinwekkend en ongepast. Reacties varieerden van “Is dit nu normaal #HEMA. Dit gaat toch te ver?” tot “Ze zijn bij de HEMA echt helemaal van de pot gepleurd. Doodziek die nieuwe reclames van de @HEMA. Maar deze spant toch echt de kroon. Hoe kom je tot zo’n zieke combinatie op je folder?”

HEMA’s uitleg

Een woordvoerder van HEMA legde uit dat het bedrijf met de cover niet van plan was een directe link te leggen tussen baby’s en seksspeeltjes. In plaats daarvan was het idee om ouders te herinneren ook aan zichzelf te denken. Het thema van het controversiële blad was “Alles voor jou en je baby”, waarbij de babyproducten voor baby’s waren bedoeld en de volwassen producten voor persoonlijke verzorging voor de ouders.

Opschonen na de storm

De ophef leidde HEMA naar een directe actie. “Door een onhandige formulering hebben we hier de plank volledig misgeslagen”, zegt HEMA. Het bedrijf verwijderde het magazine uit de winkels en de foto van de cover is ook van HEMA’s website verdwenen. Ondanks deze snelle reactie wees de woordvoerder erop dat sommige exemplaren al bij mensen thuis zijn beland. “We bieden onze oprechte excuses aan”, zei de woordvoerster namens HEMA.

Nog meer ophef

Toch is niet iedereen blij met de reactie van HEMA. Veel mensen uiten zich nu via X met de boodschap dat HEMA niet had moeten toegeven aan de schreeuwende meute op social media. “Serieus #HEMA? Op de knietjes voor de grootste schreeuwlelijkerds met bekrompen gedachten en absurde aannames? Had de rug toch recht gehouden”, schrijft iemand op X.

Aan publiciteit heeft HEMA deze dagen in ieder geval geen gebrek zullen we maar zeggen.

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.