Jeugdagent legt uit waarom kinderen beter zijn in 112 bellen dan volwassenen

112 Beeld: Canva
Maaike van Eijk
Maaike van Eijk
Leestijd: 2 minuten

Je zou denken dat vooral volwassenen precies weten wat ze moeten doen in noodsituaties, maar niets is minder waar. Kinderen blijken vaak veel doortastender wanneer het erop aankomt om 112 te bellen.

Lees verder onder de advertentie

In Tijd voor MAX legt jeugdagent Kim van der Weij uit waarom juist zij zo goed reageren op spannende momenten.

112 aan de lijn

Volgens Kim komt dat vooral doordat kinderen minder nadenken over hoe iets hoort, en gewoon zeggen wat ze zien. “Kinderen zijn heel simpel”, vertelt ze. “Dus stel je voor: er is thuis sprake van huiselijk geweld, papa en mama hebben ruzie. Als een kind 112 belt is het: papa en mama hebben ruzie.”

Duidelijke informatie

Volwassenen daarentegen willen nog weleens verdrinken in details, merkt ze. Terwijl ze bij de meldkamer vooral behoefte hebben aan duidelijke informatie. “Volwassenen denken altijd: ik moet heel veel vertellen aan die meldkamer, terwijl we gewoon duidelijke en concrete info willen hebben.”

Op social media probeert Kim daarom iedereen (jong en oud) mee te geven dat je bij twijfel gewoon moet bellen. “Dat probeer ik ze op social media echt duidelijk te maken: je kan 112 bellen of 0900-8844, dus dat probeer ik ze echt mee te geven.” Kinderen mogen dan soms chaotisch overkomen, in noodsituaties reageren ze vaak verrassend helder.

Lees verder onder de advertentie

Eerder waarschuwde de politie ouders voor een ‘grap’ die viral ging. Je leest er hier meer over.

Bron: Tijd voor MAX

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail