sporten-tijdens-zwangerschap

Als je zwanger bent hoef je echt niet alleen maar plat te liggen, maar het is ook weer niet verstandig om met 40 weken ongetraind de marathon van New York te lopen. Maar wat mag wel? Alles wat je wil weten over sporten tijdens de zwangerschap.

Mag je sporten tijdens de zwangerschap?

Het antwoord is - in de meeste gevallen - ja: vrijwel alle sporten die je voor je zwangerschap hebt beoefend, kun je nog gewoon tot het laatste moment blijven doen. Het is zelfs goed voor je conditie. Wel is het belangrijk om naar je lichaam te blijven luisteren. Heb je na het sporten last van harde buiken of buikpijn? Doe het dan wat rustiger aan. Word je licht in je hoofd, duizelig of kom je echt adem te kort, doe dan ook een stapje terug.

More content below the advertising

 

Waar is het goed voor? 

Sporten tijdens de zwangerschap heeft flink wat voordelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat vrouwen die sporten minder last krijgen van zwangerschapskwalen als bekkeninstabiliteit, beter slapen en op een gezonde manier aankomen. Door je spieren te trainen, wordt je lichaam minder belast als je buik zwaarder wordt en krijg je meer uithoudingsvermogen voor tijdens de bevalling. Én - ook niet onbelangrijk - door te sporten verloopt je herstel na de bevalling vaak soepeler.

 

Lees ook
7 sportsmoezen waarbij je kinderen goed van pas komen >

 

Welke sporten zijn aan (en juist af) te raden? 

  • Zwemmen (maar bijvoorbeeld ook aquajoggen) is ideaal als je zwanger bent, zeker met een steeds groter wordende buik. Wel goed om te weten: als je vliezen gebroken zijn, of je vaginaal bloedverlies hebt (vloeien) bestaat er kans op infecties. Dan kun je dus beter uit het zwembadwater blijven.
  • Aerobics kun je prima blijven doen, mits je de training volgt met een low impact. Jumpen kun je beter niet meer doen als je langer dan vier maanden zwanger bent. En ook je arm- en beenbewegingen mogen niet te heftig zijn - de helft van de maximale bewegingsuitslag is meer dan voldoende.
  • Fiets je graag? Vooral blijven doen. Denk er wel aan dat je voldoende ruimte hebt tussen je stuur en buik.
  • Yoga is misschien wel een van de fijnste sporten tijdens de zwangerschap, zeker de 'zwangerschapsvariant'. Door de verschillende oefeningen ontspan je en leer je verschillende ademhalingstechnieken die je ook tijdens de bevalling kunnen helpen. Ook zijn er speciale oefeningen die helpen je bekken sterker te maken.

Welke sporten liever niet? Vanaf het tweede trimester: skiën, bergbeklimmen, abseilen, duiken en parachutespringen (door de hoogtes en dieptes). Maar ook met paardrijden kun je beter vanaf het tweede trimester wat voorzichtiger zijn. Contactporten zoals voetbal en hockey kun je nog goed beoefenen in het eerste trimester, maar daarna wordt het gevaarlijk om iets in je buik te krijgen.

 

Meer tips

  • Zorg dat je lichaamstemperatuur tijdens het sporten niet te veel oploopt.
  • Ga niet tot het gaatje: je moet kunnen blijven praten.
  • Draag kleding die gemakkelijk zit.
  • Drink voldoende.
  • Neem altijd een koolhydraatrijke snack mee.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >