Zuid-Europa in een oude bibliotheekbus: ‘We gaan altijd op de bonnefooi’

23.02.2023 06:14
Zuid-Europa bibliotheekbus Beeld: privé

Anja en Regar Knapen gaan met hun vijf zonen en drie honden ’t liefst wildkamperen. Met hun verbouwde bibliotheekbus uit 1973 kunnen ze een maand vrij staan.

“Zodra Regar en ik vertellen dat we weer op vakantie gaan, staan de oudste drie klaar om hun knuffels, speelgoed en beddengoed in de bus te gooien. Vaak slapen ze er de nachten voor vertrek ook al in. En als we na een vakantie thuiskomen, willen ze standaard nog een paar nachten in de tuin kamperen. Ze slapen nergens beter dan in de camper. Een jaar of tien geleden hebben we deze bus gekocht, toen waren we nog met z’n tweeën en hadden wilde plannen voor lange reizen. Daar is niet zoveel van terechtgekomen.

Bibliotheekbus

Oorspronkelijk reed deze bibliotheekbus door dorpen en buitenwijken, zodat mensen boeken konden lenen en terugbrengen. Er was al een camper van gemaakt toen wij ’m aanschaften, maar die inbouw was niet goed meer. We hebben de bus helemaal leeggehaald en eigenhandig verbouwd tot onze ideale gezinscamper.

Met een grote keuken en zithoek voor ons allemaal, aan boord hebben we ook een douche en toilet. Voor onze vijf zonen Rejdar (6,5), Thoryn (5), Huxley (4), Arlhan (2,5) en Jherte (1) heb ik achterin bedden ingebouwd, wij slapen daarboven. De inrichting is van hout en robuust, dat is een must met vijf zonen die overal opklimmen. De buitenkant is nog niet af, die nemen we stukje bij beetje onderhanden.

Zuid-Europa bibliotheekbus Zuid-Europa bibliotheekbus

Bezienswaardigheid

We zijn nogal een bezienswaardigheid, met een bus van 11 meter lang, 2,5 meter breed en ruim 3 meter hoog. En als we lang op reis gaan hangt er nog een aanhanger achter met een auto erop. Want als we eenmaal ergens staan, haal ik de camper niet zomaar van z’n plek. Voor boodschappen en uitstapjes nemen we een Citroën Dyane met een dubbele bank mee, daar passen we net in.

Regar en ik hebben allebei ons vrachtwagenrijbewijs, maar hij zit meestal achter het stuur. Het allermooiste stuk dat we ooit hebben gereden was een pas tussen Frankrijk en Spanje. Daar kwamen we ’s nachts overheen, het uitzicht op de lichtjes van de omliggende dorpen was sprookjesachtig. Er reed verder helemaal niemand en dat was maar goed ook, zo smal was die weg.

Zelfvoorzienend

Op deze manier reizen vertraagt en geeft rust. Je moet geen haast hebben als je met zo’n bus op pad gaat. In de zomer zakken we vaak langzaam af naar Zuid-Europa. We gaan altijd op de bonnefooi en staan zelden op campings.

“Met 400 liter water aan boord en zonnepanelen op het dak zijn we een maand zelfvoorzienend”

We houden er niet zo van om te bellen of er wel plek is en moeten wachten tot de slagboom opengaat voor je weer kunt vertrekken. Het liefst staan we vrij, in de natuur of op een speciale camperplaats. Met vierhonderd liter water aan boord, een vuilwatertank, grote koelkast en serieuze zonnepanelen op het dak, zijn we een maand zelfvoorzienend.

Schermloos

Regar en ik vinden het rijden fantastisch, voor de kinderen is dat vooral noodzakelijk kwaad. Zij vermaken zich onderweg overigens prima met auto’s, spelletjes en elkaar. We hebben geen tv aan boord en nemen nooit schermen mee.

“Ze vermaken zich prima onderweg terwijl we nooit schermen meenemen”

Tijdens mijn laatste zwangerschapsverlof zijn we twee maanden weggeweest en helemaal naar het zuiden van Portugal gereden. Daar hebben we vrienden bezocht die we op een eerdere reis hadden ontmoet en ook met een grote bus reizen. We trokken veel bekijks toen we met twee bussen achter elkaar aan het strand stonden.

In het midden van Portugal zijn de natuurgebieden fantastisch om doorheen te rijden en wandelen. Ik vond Almeida – dat tegen de Spaanse grens aan ligt – een mooi vestingstadje. De camperplaats daar heeft uitzicht op de brandweerkazerne en daar waren de jongens vooral van onder de indruk aangezien Regar bij de vrijwillige brandweer zit in het dorp waar wij wonen.

Lees ook – Zuid-Europa met kinderen: ‘Vanuit het busje liepen we zo het strand op’ >

Opvallend

Op de heenweg staan we meestal bij Condé-surl’Escaut, dat ligt bij een prachtig natuurpark net over de Franse grens. En als het even kan gaan we langs bij Boer Sam. Dat is een boerderijcamping van Nederlanders die op anderhalf uur rijden van Parijs ligt, in Bois-Girault.

De eenvoud van deze plek spreekt ons aan, we wandelen graag door de bossen in de buurt, de kinderen spelen eindeloos in de stallen en zitten ’s avonds rond het kampvuur. Het is een grappig gezicht als de deur opengaat en er vijf blonde kereltjes en drie honden uit komen stuiteren. Andere camperaars komen graag een praatje met ons maken, willen weten waar we vandaan komen en kijken het liefst ook even rond in onze bus. Dat vinden we alleen maar leuk.

De kinderen spelen uiteraard het liefst in het water en op een strandje. Dat is ook helemaal prima, het is ook hun vakantie. We wisselen wandeltochten en uitstapjes sowieso altijd af met lekker spelen bij de camper of aan een meer. We zijn al een paar keer naar Lac de Vassivière gegaan, dat ligt in het midden van Frankrijk bij een groot stuwmeer. Je kunt daar mooi wandelen en op het eiland in het meer ligt een leuk kasteel.

Het enige nadeel van die plek is dat je drie kwartier moet rijden naar de supermarkt. Daar houden we rekening mee als we die kant op gaan, voor we de camper neerzetten gooien we koelkast helemaal vol. Dan kunnen we weer even vooruit met z’n allen.”

Doen

Bij de bergen

We wandelen graag in de omgeving van het Meer van Annecy. Van daaruit kun je op verschillende plekken de Franse Alpen in en is het uitzicht overal anders.

Adelijk

Op een eiland in het midden van het Meer van Vassivière ligt een klein kasteel. Leuke plek om met kinderen naar toe te gaan. Er worden regelmatig activiteiten georganiseerd.

Gondeltour

Grotten van Le Gouffre de Padirac in de Lot, met een gondel vaar je over een ondergrondse rivier door de verschillende ruimtes van de grot. Heel indrukwekkend!

gouffre-de-padirac.com

Zien

Rots naar grot

Carvoeiro is een mooi wit stadje boven op een rots. Tussen de kliffen zijn verschillende strandjes. Tip: volg het houten wandelpad vanuit het centrum tot aan de rotsformaties en zeegrotten van Algar Seco.

Verborgen parel

Faia Brava is een indrukwekkend natuurreservaat in het noorden van Portugal. Er leven veel zeldzame dieren en het is een prachtig gebied om in te wandelen. Het is vrij toegankelijk en is een natuurcamping. Ook een optie: een safaritour of gierenexcursie.

naturaiberica.nl/faia-brava

Slapen

Relaxed

In het Loiredal ligt de familiecamping van Boer Sam en Marieke. Hier hangt een ongedwongen, relaxte sfeer en de omgeving is fantastisch.

bois-girault.com

Water en groen

Tussen het strand en de jachthaven van het Meer van Vassivière ligt een rustige camperplaats met uitzicht op het water en de bossen. Een van onze lievelingsplekken.

Overal bomen

Ook de camperplaats bij Condé-sur-l’Escaut staat op onze lijst met favorieten. Aan het water en omgeven door bossen. Deze plek ligt net over de Franse grens en is dus ideaal voor de heen- en/of terugreis. Wij vinden onze camperplaatsen altijd op campercontact.com

Zuid-Europa bibliotheekbus

Met een abonnement op Kek Mama geniet je van mooie voordelen:

*Goedkoper dan in de winkel
*Lees elke maand als eerst Kek Mama
*Gratis verzonden

Abonneer je nu en betaal slechts €4,19 per editie.