kelly-weekers-gelukkiger-leven

Altijd fijn om onder het mom van 'new year, new me' je goede voornemens op papier te zetten. Happy Lifehacks 365, het boek van Kelly Weekers  - vol met oersimpele lifehacks voor een gelukkiger leven - kan je hierbij helpen.

Wij maakten alvast een kleine selectie van de inhoud. 

Article continues after the ad

 

Lifehack #1 - wake-upcall

Hoe verleidelijk ook, je telefoon meenemen naar bed is niet ideaal voor je nachtrust: mobieltjes maken je door alle apps, meldingen, geluiden en het licht onwijs onrustig. Daarom een tip van Kelly: 'Kijk hoe jij je telefoon wilt gebruiken. Misschien na 20.00 uur in de avond niet meer? Misschien wil je hem verbannen uit de slaapkamer? Of op de vliegtuigmodus zetten, zoals ik altijd doe? Het is aan te raden hier voor jezelf een routine in te hebben en er met jezelf afspraken over te maken, zodat jij de regie hebt over je telefoon en je telefoon niet over jou. Bepaal voor jezelf hoe jij met je telefoon om wilt gaan en hoeveel tijd je er dagelijks aan wilt spenderen en houd jezelf daaraan.'

 

Lifehack #2 - energievreters en gevers

Sla je agenda open en kijk eens naar de dingen die je afgelopen week hebt gedaan qua werk en privé - vanaf het moment dat je opstaat tot je naar bed gaat. Al deze activiteiten ga je indelen onder het kopje energiegever of energievreter. Bijvoorbeeld ‘sporten’. Misschien heb jij een bloedhekel aan sporten en vind je het een totale energievreter. Misschien hou je van sporten en kost het je fysiek energie, maar gééft het je juist heel veel mentale energie. Dan is het dus een energiegever. Denk aan die afspraak met je schoonfamilie, dat uitje met je kinderen, een feestje bij vrienden, het poetsen van je huis, je werk, die Netflixavond, je nachtrust: alles wat je doet, krijgt een plekje op de lijst energiegever of energievreter. Waar blijf jij precies met de 24 uur in je dag en de 168 uur in je week en zit daar een zekere balans in?

 

Lees ook
Waarom Nederlandse moeders de gelukkigste ter wereld zijn >

 

Lifehack #3 - vijfjarenplan

Klinkt zo logisch, maar wordt niet vaak aan gedacht: schrijf op waar jij over vijf jaar wilt staan. Wat wil jij, zowel op werk- als persoonlijk gebied, over vijf jaar bereikt hebben? Kelly: 'Noteer bij elk doel wat de belangrijkste stap is die je hiervoor moet maken, want wanneer je geen doel hebt, kun je niet raak schieten. En wanneer je eenmaal weet waar je binnen nu en vijf jaar wilt staan, kun je daar gericht naartoe gaan werken.'

 

Lifehack #4 - eventjes alleen

Altijd lekker om af en toe alleen te zijn, en dan niet alleen die paar minuten per dag op de wc. Weg zijn, of het nou lang of maar een paar dagen is, maakt je even los van alles, waardoor je bij thuiskomst weer met een heldere blik naar je eigen leven kijkt, vindt Kelly. 'Vakantie. Reis. Weekendje weg of een nachtje. Geef het een naam. Helemaal alleen. Twee dagen, twee weken, twee maanden… Maak ruimte in je agenda, zoek een leuke bestemming en plan.' En nee, daar hoef je je niet schuldig over te voelen.

 

Lifehack #5 - weekplanning

Kelly maakt steevast elke zondagavond een weekplanning 'Wat moet er deze week gebeuren, welke zakelijke verplichtingen staan er in de agenda, welke privé-afspraken heb ik gepland? Door duidelijk in kaart te brengen hoe mijn week eruitziet, hoef ik daar de komende dagen mijn hoofd niet over te breken.' Wel is het volgens de schrijfster belangrijk dat je ook tijd inplant voor onverwachte situaties: van een opdracht waar je absoluut geen nee tegen wilt zeggen tot een ziek kind.  Kelly: 'Creëer tijdsblokken in je agenda, waarin je onderscheid maakt tussen werk, privéverplichtingen zoals familiebezoek of sport én ruimte overlaat voor die onverwachte situatie of spontane activiteiten. Heb je een blok gereserveerd en gebeurt er iets waardoor je gedwongen bent je agenda aan te passen? Geen stress. Neem even een paar minuten tijd en pas je weekplanning aan. Door de flexibele, lege plekken in de agenda, is er altijd ruimte om te schuiven.'

 

Benieuwd naar de rest van het boek? Je bestelt 'm hier voor € 17,50.