Boodschappen doen was al niet onze grootste hobby, maar met de huidige prijzen zéker niet. Volgens een onderzoek van GfK zijn we het laatste halfjaar 11 procent (!) meer gaan betalen.
Lees verder onder de advertentie
Dat komt erop neer dat gezinnen gemiddeld 800 euro per jaar duurder uit zijn. Omgerekend zo’n 15 euro per week.
Kar vol boodschappen
De onderzoekers doen elke maand boodschappen. Eind augustus betaalden zij honderd euro voor een winkelkar met 55 basislevensmiddelen, zoals fruit, brood en tandpasta. Deze maand lag het bedrag voor dezelfde boodschappen een stuk hoger: 111,30 euro.
Niet geheel opvallend: volgens het onderzoek doen Nederlanders steeds vaker boodschappen bij goedkope supermarkten, zoals Lidl, Aldi en Dirk. Dat geldt ook voor mensen met een grotere portemonnee. We vliegen daarnaast van supermarkt naar supermarkt, op zoek naar de goedkoopste aanbiedingen. De slager, groenteboer en viszaak zijn een stuk minder populair.
Bron: ADNog meer Kek Mama? Schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
Nog vóór je kind de deur uit stapt, is de emotionele “basislijn” voor de dag vaak al bepaald. Niet door een strak schema of een perfect afgevinkte routine, maar door iets anders: hoe veilig en verbonden je kind zich bij jou voelt.
Er is zo’n opvoedwijsheid die hardnekkig blijft hangen: zoals je een kind aanspreekt, zo gaat het zich ook gedragen. Geef je vertrouwen, dan groeit het. Praat je alsof het kind iets kan, dan gaat het eerder proberen om inderdaad “dat kind” te zijn.
Er zijn van die zinnen die automatisch uit je mond rollen zodra je moeder wordt. Je hoeft er niet eens over na te denken, ze zitten ergens opgeslagen tussen de gebroken nacht en de koude koffie. Een daarvan? “Omdat ik het zeg.” Maar hoe vertrouwd die uitspraak ook voelt, hij blijkt in de praktijk minder […]
Steeds meer kinderen hebben een overvol schema, van sport en muziek tot kunst. Waar vroeger één naschoolse activiteit genoeg was, is nu bijna elke vrije minuut ingevuld. Experts spreken van FOMO-parenting.
Iedere moeder heeft haar momentjes. Maar sommige blunders zijn té erg – of te hilarisch – om voor jezelf te houden. In de rubriek ‘Opgebiecht’ delen vrouwen hun grootste geheimen en gênantste momenten. Deze week Romy* tijdens het optuigen van de kerstboom.