Een vriendin geeft je een compliment over die te gekke jas en jouw automatische reactie is: “Thanks! Gescoord voor 20 euro bij…” Je bent absoluut niet de enige!
Lees verder onder de advertentie
Wanneer we een compliment ontvangen over onze nieuwe kleding, heeft meer dan de helft (54 procent) er geen moeite mee om spontaan te delen dat het kledingstuk voor een zacht prijsje is gescoord. Slechts drie procent van de Nederlanders voelt zich niet trots wanneer ze ergens een voordeeltje hebben weten te behalen.
Lees verder onder de advertentie
Slimme trucs
Nederlanders blijken meesters in het uitbuiten van slimme trucs om het meeste uit het leven te halen, zoals onthuld wordt in het jaarlijkse ‘Waarom-duur-doen-onderzoek’ van Simyo. Met een knipoog naar onze zuinige instelling toont het onderzoek aan dat bijna iedereen (92 procent) er plezier in heeft om zoveel mogelijk te besparen.
Nederlanders gaan ver om dat voordeeltje binnen te halen. Ongeveer 46 procent neemt zonder enige aarzeling hun eigen eten en drinken mee naar de bioscoop, 69 procent neemt shampoo mee uit hotelkamers, en maar liefst 75 procent struint regelmatig naar promotiecodes voordat ze online hun portemonnee tevoorschijn halen.
Maar we stoppen niet bij simpele trucs – we zijn ware creatievelingen als het aankomt op voordelig leven. Meer dan de helft (51 procent ) deelt streamingdienst-abonnementen en 58 procent heeft weleens een potloodje van IKEA meegegrist. Ja, je leest het goed, een potloodje. Het lijkt erop dat we echt tot het uiterste gaan om die centen te laten rollen.
Lees verder onder de advertentie
In onze zoektocht naar koopjes gaan we soms wel heel ver. Een kwart van ons heeft weleens extra e-mailadressen aangemaakt om telkens van een aanbieding gebruik te kunnen maken, 50 procent schrijft zich tijdelijk in voor nieuwsbrieven om een kortingscode te scoren (en schrijft zich daarna meteen weer uit), en 45 procent heeft weleens een gratis proefperiode gebruikt, wetende dat ze het betaalde abonnement nooit zouden nemen.
Gevraagd naar waar we als eerste op zouden besparen, staat ‘uit eten gaan’ nu bovenaan, terwijl vorig jaar abonnementen op kranten en magazines nog de eerste plek bezetten. In de horeca betalen we liever niet voor water, en sommigen van ons maken zelfs gratis gebruik van het toilet in een restaurant waar ze verder niets consumeren.
De top 10 waarop Nederlands besparen:
Lees verder onder de advertentie
Uiteten gaan
Abonnementen op kranten en magazines
Vakantie
Online streamingdiensten
Overige uitjes
Abonnement op de sportclub/school
Winkelen (voor kleding, gadgets, etc.)
Aanschaf/onderhoud elektronica
Verwarming en elektriciteitsgebruik
Dagelijkse boodschappen
In de extra dikke special van Kek Mama lees je de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts €29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Louisa is verloskundige in de Randstad en moeder van Khai (3). In haar werk komt ze dagelijks de ontroerende en krachtige kanten tegen van het zwanger zijn, de bevalling en alles wat daarna komt. In haar columns deelt ze openhartige verhalen en inzichten.
Goed voor de dag komen bij je kersverse nieuwe schoonouders wil je altijd, maar met kerst nóg een beetje meer. En juist toen liep het bij Kira he-le-maal verkeerd af, want zij eindigde als een soort rollade.
Zeg maar dag tegen saaie kinderkamers, want IKEA komt met een collectie waar je mini’s spontaan van gaan stuiteren. Denk: kleurexplosies, zachte materialen en meubels die bijna zelf om een speelmoment lijken te vragen. Ja hoor, de Zweedse woonreus zet nu ook de kids in het zonnetje met de nieuwe GREJSIMOJS-collectie.
Sinterklaas is een gezellig kinderfeest, maar kan ook voor veel spanning zorgen. Bij Jikke (34) thuis zorgde de sinterklaassurprises dit jaar voor een portie kinderlijke wraak.