Zangeres MEAU zingt tegen ongewenste online intimiteiten

05.02.2024 13:00

Het digitale tijdperk heeft ons allemaal in zijn greep, vooral jongeren die flirten in emoji-taal en af en toe een pikante foto sturen. Maar achter die schijnbaar ‘onschuldige handeling’ schuilt een duistere schaduw.

Recent onderzoek van Rutgers en Soa Aids Nederland onthult dat 15 procent van de jongeren tussen 13 en 24 jaar de afgelopen zes maanden aan sexting heeft gedaan. Voor velen is het een spannende manier van flirten, maar voor sommigen wordt het een nachtmerrie wanneer die intieme beelden ongewild worden doorgestuurd.

Stukje van mij

Om deze belangrijke kwestie aan te kaarten, lanceert zangeres MEAU vandaag de video van haar nummer ‘Stukje van Mij’. Het liedje en de video, gesteund door Rutgers, Fonds Slachtofferhulp, Helpwanted, Soa Aids Nederland en KPN, dragen een krachtige boodschap uit: denk twee keer na voordat je intieme beelden doorstuurt.

MEAU liet haar volgers op Instagram hun ervaringen delen, waarop zes van hen, begeleid door Fonds Slachtofferhulp, hun persoonlijke verhalen met MEAU deelden. Geïnspireerd door deze verhalen vertelt ‘Stukje van Mij’ over de gevolgen, schaamte en het schuldgevoel van iemand wiens intieme beeld ongewild wordt verspreid.

“Ik gaf je een stukje, een stukje van mij. Je zou het bewaren, maar maakte het kwijt. Je hebt het gebroken, dit stukje van mij. Je kon het niet laten, heb je eigenlijk spijt? Van vertrouwen naar verraden. Blijf ik achter met de schande. Je hebt het gebroken, dit stukje van mij. Je zou het bewaren, maar ik raakte alles kwijt.”

De cijfers liegen niet

Recent onderzoek toont aan dat in de afgelopen zes maanden meer dan 33.000 jongeren ongewenst slachtoffer werden van doorgestuurde naaktbeelden. Willy van Berlo, seksueel geweld expert bij Rutgers, benadrukt de noodzaak om de schadelijke cultuur te doorbreken. ‘Stukje van Mij’ draagt hieraan bij door op te roepen naaktbeelden niet zomaar door te sturen. Nathalie Franse, expert online seksueel misbruik bij Fonds Slachtofferhulp, zegt dat ‘Stukje van Mij’ bewustwording creëert en bijdraagt aan erkenning. Het geeft jongeren die dit meemaken de geruststelling dat ze zich nergens voor hoeven te schamen.

Lees ook – ‘Hoe voed je je kinderen schermwijs op?’

Oproep

Het internet moet een plek zijn die mensen verbindt, een plek die het beste in mensen naar boven haalt en niet verdeelt, vindt KPN. Hiermee hoopt KPN dit thema onder jongeren en binnen gezinnen bespreekbaar te maken. Zodat er thuis aan de eettafel ook eens wordt gevraagd: ‘Hoe was je dag online?’ Dankzij MEAU’s ‘Stukje van Mij’ worden niet alleen de slachtoffers gehoord, maar wordt er ook een oproep gedaan aan iedereen, waaronder moeders, om verantwoordelijkheid te nemen voor hun online gedrag.

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.