1 op 3 kinderen dreigt laaggeletterd van school te gaan

28.02.2024 06:05

Het is een verontrustende realiteit: een op de drie Nederlandse kinderen dreigt laaggeletterd van school te gaan als er niets verandert. Maar schrijver en ex-leerkracht Margje Woodrow ziet een oplossing. Volgens haar ligt de sleutel tot succes niet in het hameren op begrijpend lezen, maar simpelweg: lezen leuker maken.

Lezen moet leuk zijn

Voor veel kids zijn smartphones interessanter dan boeken. Toch, als ze lezen, kiezen ze voor verhalen waarin ze zichzelf herkennen. Dat begrijpt Woodrow. Voor haar is de impact van leesplezier op jongeren vergelijkbaar met die van muziek, films en games. Zij benadrukt dat Nederland zich, in tegenstelling tot andere landen, te veel focust op begrijpend lezen. Dit benadert lezen te technisch en negeert de beleving en het plezier dat lezen kan brengen.

Haar bezoeken aan scholen om jeugdliteratuur te promoten, lijken in eerste instantie op weerstand te stuiten. Jongeren geven al snel aan dat ze lezen maar niets vinden. Maar, na even doorzetten, slaat hun houding vaak om en staan ze meer open voor lezen.

Lees ook – ‘Ik haat dagelijks voorlezen, dus doe ik het niet meer’

Begrijpend lezen niet de oplossing

Om kinderen weer aan het lezen te krijgen, pleit Woodrow voor een rijke leesomgeving op scholen en bevlogen docenten die leesplezier vooropstellen. Ook thuis kunnen ouders een grote rol spelen door voor te lezen en het goede voorbeeld te geven. Vervolgens stelt Woodrow voor om het concept van verplichte leeslijsten los te laten en kids zelf te laten kiezen wat ze lezen. Dit persoonlijke aspect maakt lezen een stuk aantrekkelijker.

Daarnaast vindt Woodrow dat kinderen onderling een inspiratiebron kunnen zijn. Platforms zoals BookTok op TikTok, waar jongeren boeken aanbevelen, spelen hier slim op in. Uiteindelijk bevordert lezen niet alleen de taalvaardigheid maar ook de algemene intelligentie. De oplossing lijkt dus eenvoudig: maak lezen leuk.

In de extra dikke special van Kek Mama lees je de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts €29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.