Say whut: Een kinderuitzendbureau om arbeidskrapte op te lossen?

29.03.2023 17:11
Beeld: Fairtrade Nederland

Misschien heb je al zo’n billboard langs de kant van de weg zien staan en twijfelde je of je je ogen moest laten testen. Of klapperden je oren bij het horen van het spotje op je favoriete radiozender. Want: reclame maken voor een kinderuitzendbureau? Dat is natuurlijk te bizar voor woorden.

Vinden ze bij uitzendbureau Kidworks trouwens zelf ook, dat harstikke fictief is en een initiatief van Fairtrade Nederland.

Kinderarbeid

De organisatie wil met de ludieke actie aandacht vragen voor kinderarbeid. Nou, dat is zo wel gelukt. Uit onderzoek Fairtrade Nederland blijkt dat 71 procent het géén goed idee vindt om de minimumleeftijd op te werken naar beneden te brengen. Tweederde van de deelnemers zou zich schamen wanneer kinderen in Nederland structureel arbeid zouden verrichten. En terecht. Maar waarom accepteren we dit hier niet, maar aan de andere kant van de wereld wel?

Voor kinderen van katoenboeren is kinderarbeid geen bizar billboard, maar de schrijnende realiteit doordat hun ouders geen fatsoenlijk inkomen verdienen. Zij hebben geen andere keuze dan hun kinderen inzetten om zo toch voldoende brood op de plank te krijgen. Doordat deze kinderen niet naar school kunnen, is kinderarbeid niet alleen het gevolg van armoede maar óók de oorzaak ervan. Een vicieuze cirkel waar je bijna niet uit kan ontsnappen.

 Eerlijk en duurzaam

Met betere betalingen en bewustwording onder boeren zet de organisatie zich in kinderarbeid te voorkomen en tegen te gaan. Maar ook jij kan iets doen. Kinderarbeid klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar ook jij kan je steentje bijdragen. Sla jij deze dagen een kakelverse lentegarderobe in? Let er dan op of je kleding eerlijk en duurzaam is gemaakt.

Bron: Fairtrade Nederland