Misschien heb je al zo’n billboard langs de kant van de weg zien staan en twijfelde je of je je ogen moest laten testen. Of klapperden je oren bij het horen van het spotje op je favoriete radiozender. Want: reclame maken voor een kinderuitzendbureau? Dat is natuurlijk te bizar voor woorden.
Lees verder onder de advertentie
Vinden ze bij uitzendbureau Kidworks trouwens zelf ook, dat harstikke fictief is en een initiatief van Fairtrade Nederland.
Kinderarbeid
De organisatie wil met de ludieke actie aandacht vragen voor kinderarbeid. Nou, dat is zo wel gelukt. Uit onderzoekFairtrade Nederland blijkt dat 71 procent het géén goed idee vindt om de minimumleeftijd op te werken naar beneden te brengen. Tweederde van de deelnemers zou zich schamen wanneer kinderen in Nederland structureel arbeid zouden verrichten. En terecht. Maar waarom accepteren we dit hier niet, maar aan de andere kant van de wereld wel?
Voor kinderen van katoenboeren is kinderarbeid geen bizar billboard, maar de schrijnende realiteit doordat hun ouders geen fatsoenlijk inkomen verdienen. Zij hebben geen andere keuze dan hun kinderen inzetten om zo toch voldoende brood op de plank te krijgen. Doordat deze kinderen niet naar school kunnen, is kinderarbeid niet alleen het gevolg van armoede maar óók de oorzaak ervan. Een vicieuze cirkel waar je bijna niet uit kan ontsnappen.
Lees verder onder de advertentie
Eerlijk en duurzaam
Met betere betalingen en bewustwording onder boeren zet de organisatie zich in kinderarbeid te voorkomen en tegen te gaan. Maar ook jij kan iets doen. Kinderarbeid klinkt misschien als een ver-van-je-bed-show, maar ook jij kan je steentje bijdragen. Sla jij deze dagen een kakelverse lentegarderobe in? Let er dan op of je kleding eerlijk en duurzaam is gemaakt.
Het zomerseizoen van Een Huis Vol loopt bijna op z’n eind, maar niet zonder een laatste dosis gezelligheid en bijzondere momenten bij de familie Bakhcha.
We kennen ze allemaal: die ene vriendin die keer op keer verliefd werd op de verkeerde man. Charmante praatjesmakers, mysterieuze types of gewoon regelrechte bad boys. Volgens de sterren is dat geen toeval: sommige moeders hebben er simpelweg een handje van om steeds weer te vallen op het verkeerde type.
Actrice en content creator Carolien Spoor (37) is moeder van Otis (7) en Elias (5). Na achttien jaar met haar jeugdliefde Jon bewandelt ze nu haar eigen pad en dat voelt goed. Meer dan.