Kinderen die de SEL-methode leren, scoren hoger op school en in het leven, aldus experts
Er is iets dat zowel het welzijn als de schoolprestaties van je kind een flinke boost kan geven, en nee: het is geen huiswerk-app of bijles.
Beeld: Canva
De Kindertelefoon heeft in Nieuwsuur gereageerd op het nieuws dat een van hun vrijwilligers jarenlang privé contact had met een persoon die zich voordeed als het 13-jarig meisje ‘Marlotte’. Het verhaal kwam aan het licht in de podcast ‘Op zoek naar Marlotte’ van Zembla.
De directeur van de Kindertelefoon, Roline de Wilde, vertelt dat ze het in eerste instantie niet kon geloven: “Dat een vrijwilliger privécontact aangaat, gaat tegen al onze gedragsregels in.”
De vrijwilliger, Annika, dacht in 2020 via de Kindertelefoon in contact te zijn gekomen met een jong meisje dat eenzaam in het ziekenhuis lag en op zoek was naar Netflix-tips. Omdat haar dienst afliep, vroeg ze het meisje naar haar e-mailadres zodat het gesprek kon worden voortgezet. Dat leidde uiteindelijk tot drie jaar aan intens appcontact. Na onderzoek van Zembla bleek het hele verhaal verzonnen te zijn.
In de gesprekken vertelde ‘Marlotte’ dat ze misbruikt was, in het Brandwondencentrum Beverwijk lag en meerdere operaties moest ondergaan. Annika probeerde haar te steunen, maar de verhalen werden steeds heftiger. Uiteindelijk overleed ‘Marlotte’. Ze deelde niets met collega’s, iets wat volgens directeur Roline de Wilde “onbegrijpelijk” is. “Dat had kunnen voorkomen dat het contact van kwaad tot erger ging voor deze twee mensen.”
Roline de Wilde noemt het “zeer uitzonderlijk dat dit gebeurt”. Maar helemaal uitsluiten dat het vaker voorkomt, kan ze niet. “Het blijft mensenwerk en uitgaan van vertrouwen neemt risico’s met zich mee. We voeren gemiddeld 900 gesprekken per dag.”
Om dit soort incidenten te voorkomen, scherpt de Kindertelefoon zijn beleid aan. Er stond al een technische aanpassing gepland, maar die wordt nu sneller ingevoerd. “Hopelijk begin volgend jaar”, zegt Roline de Wilde. Privégegevens die gedeeld worden door kinderen of vrijwilligers zullen dan automatisch worden gedetecteerd. Ook onderzoekt de organisatie hoe training kan worden uitgebreid om te voorkomen dat vrijwilligers in een reddersrol belanden.
De Kindertelefoon garandeert dat kinderen en jongeren die contact zoeken anoniem blijven. Roline de Wilde benadrukt dat kinderen die overwegen te bellen of chatten zich geen zorgen hoeven te maken. “Kinderen kunnen in vertrouwen praten als ze ons bellen.”
Na het onderzoek van Zembla spraken de organisatie en de oud-vrijwilliger met elkaar. Niet om te straffen, maar om te begrijpen hoe dit kon gebeuren en hoe het voorkomen kan worden. “Het blijft mensenwerk. Maar we willen alles doen om dit soort situaties in de toekomst te vermijden.”
Annika stopte in juli bij de Kindertelefoon. Volgens de directeur stond haar vertrek los van het foutieve handelen. De organisatie was pas enkele weken voor de publicatie van de podcast door Zembla ingelicht over het contact met ‘Marlotte’.
Benieuwd naar deze podcast die momenteel het hele internet in zijn greep houdt? Je leest het hier.
Bron: Nieuwsuur