Criminelen verkopen op sociale media handleidingen over hoe je mensen kunt chanteren met naaktfoto’s en seksvideo’s, meldt de BBC. Ze leggen uit hoe je je online voordoet als jonge vrouw om tieners te verleiden tot het sturen van pikante foto’s en video’s. Dit heet sextortion.
Lees verder onder de advertentie
Hoewel volwassenen al langer slachtoffer zijn, lopen tienerjongens nu het meeste gevaar. Een expert vertelt dat criminelen de afgelopen twee jaar hebben ontdekt dat ze snel rijk kunnen worden door tieners als doelwit te kiezen.
Lees verder onder de advertentie
Afpersers
In de handleidingen, die makkelijk te vinden zijn in online video’s, staat hoe je niet-traceerbare telefoonnummers kunt instellen, nep-sociale media-profielen kunt maken en veilige betaalmethoden kunt gebruiken. De afpersers scheppen op over hoeveel mensen ze hebben gechanteerd en hoe ze “elke vrijdag” worden betaald door slachtoffers.
Lees verder onder de advertentie
Volgens de expert doen grote techbedrijven niet genoeg om deze afpersers te stoppen. “Deze misdaad is de afgelopen twee jaar echt geëxplodeerd op Instagram en Snapchat. Deze platforms moeten meer doen om deze criminelen aan te pakken,” zegt hij.
Ook in Nederland zijn afpersers actief. Deze maand werden twee mannen veroordeeld voor online misbruik en sextortion. Een man uit Noordwijk kreeg drie jaar cel voor het dreigen om naaktbeelden van zijn slachtoffers naar hun ouders te sturen als ze niet meer materiaal stuurden.
Lees verder onder de advertentie
Een 25-jarige man uit Etten-Leur kreeg 6,5 jaar cel en tbs. Hij chanteerde 28 minderjarige meisjes en twee vrouwen. In totaal had hij 172 slachtoffers, maar dertig deden aangifte. Hij werd vrienden met zijn slachtoffers op sociale media en kreeg naaktfoto’s en seksvideo’s van hen. Stopten ze daarmee, dan dreigde hij eerder verkregen foto’s online te verspreiden.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
In veel huiskamers ging afgelopen week een collectieve “huh?!” door het land. Terwijl ouders nog druk bezig zijn met het bewaren van hét grote decembergeheim, komt Het Sinterklaasjournaal met scènes waarbij je als ouder spontaan je hand voor de tv wilt gooien.
In Groningen gebeurt binnenkort iets nieuws: de allereerste stadsoppas van Nederland opent haar deuren. Ouders kunnen hun kind er maximaal drie uur achterlaten terwijl zij eindelijk even naar de kapper, sportschool of gaan shoppen. Klinkt als pure luxe, toch?
Er zijn van die kledingstukken die je aantrekt en meteen denkt: ja hoor, dit wordt mijn nieuwe uniform voor de rest van de winter. Nou, de coltrui van HEMA hoort absoluut in die categorie.
Je weet wat ze zeggen: zodra de ene deur sluit, gaat er een andere open. Dat geldt ook voor Michelle Bollen. De influencer komt met een romantisch plot-twist waar half Nederland van mee smult.
De zoon van Annelies is het type kind waarvan je blijft zeggen: ‘het is me er eentje’. Bram vreet van alles uit, maar nooit écht vervelend. En hij ziet er zo schattig uit, met die grote blauwe ogen en die blonde krullen.
Verhuizen met een groot gezin is al een onderneming op zich, maar de familie Buddenbruck pakt het gewoon aan alsof het niets is. Waar andere ouders al zweten bij het vooruitzicht van één verhuisdoos, verkassen Thaila en Rob met hun hele bups van land naar land.