Experiment: de impact van langere schooluren op basisschoolkinderen

26.02.2024 07:53

Hoe verloopt het als kinderen uit minderbedeelde buurten wekelijks tien extra uren les krijgen op de basisschool? Dit gedurfde experiment zoekt het uit, maar de werkelijkheid blijkt behoorlijk ingewikkeld. “Aan het einde van de dag ben ik vaak helemaal op.”

Goede bedoelingen, uitdagende uitvoering

De gedachte achter dit project klinkt veelbelovend: meer onderwijstijd voor kinderen zou ze een betere kans op succes moeten bieden. Maar in de praktijk stuiten ze op obstakels. Langere schooldagen leiden niet automatisch tot beter onderwijs. Leerlingen ervaren ook hun beperkingen; tegen de avond zijn ze vaak niet alleen vermoeid, maar ook minder in staat om informatie op te nemen.

Lees ook – ‘Op deze basisschool gaan leerlingen tot 17.00 uur naar school’

Is meer altijd beter?

Dit experiment in achterstandswijken toont aan dat extra uren op school niet direct resulteren in verbeterde prestaties. Het onthult de delicate balans tussen de hoeveelheid onderwijstijd en de kwaliteit ervan. Hoewel onbeperkte toegang tot educatieve bronnen als ideaal wordt beschouwd, suggereert dit project dat er mogelijk beperkingen zijn aan de voordelen ervan.

In de extra dikke special van Kek Mama lees je de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts €29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.