Geen dieren meer in draaimolens: ‘Slecht voorbeeld voor kinderen’

10.02.2024 09:39
draaimolen dieren Bron: Pexels

Je zult het vast al eens meegemaakt hebben, je kind vraagt enthousiast of hij in de draaimolen mag en gaat direct op een dier zitten. Maar het gebruik van dieren in kermisattracties, dat kan niet meer, vindt dierenrechtenorganisatie PETA. 

Dierenrechtenorganisatie People for the Ethical Treatment of Animals (PETA) pleit voor het gebruik van auto’s, ruimteschepen en vliegtuigen in plaats van dieren. Zij hebben de grootste Amerikaanse fabrikant van kermisattracties, het bedrijf Chance Rides uit de staat Kansas, gevraagd om kinderen geen rondjes meer te laten rijden op kunststof dieren, want hierdoor; “Leren kinderen dat het normaal is om dieren te gebruiken als vervoersmiddel.” Chance Rides heeft hier tot nu toe nog geen reactie op gegeven.

De Efteling

Ook in Nederland is de organisatie actief en zij sluiten zich aan bij het het standpunt. Zo geven zij aan in pretparken zoals De Efteling geen kermisattracties met dieren meer te willen zien. De organisatie ziet de slechte behandeling van beren, ezels en olifanten overal ter wereld, doordat zij worden ingezet voor het vervoer en entertainment van toeristen. Hier willen zij vanuit de jongste generatie verandering in brengen. ‘Kinderen leren door te spelen, en als we ze leren dat ze respect en medeleven moeten hebben voor alle levende en voelende wezens, zullen we uiteindelijk een rechtvaardiger en barmhartiger wereld creëren”, zegt PETA.

Lees ook: ‘Een dier kan veel kinderen (én volwassenen) troosten wanneer een mens dat niet kan’

Niet de eerste keer

Dit is niet de eerste keer dat de organisatie met een oproep tot verandering komt. Zo hebben ze voedselfabrikant Nabisco overgehaald om hun verpakkingen van Animal Crackers met daarop gekooide dieren te veranderen naar vrij rondlopende dieren en staan er op de potten pindakaas van Trader Joe’s geen olifanten meer afgebeeld die circuskunstjes doen.

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.