Intertoys-winactie legt privégegevens van kinderen massaal op straat

sinterklaas niet vieren
Elsemieke Tijmstra
Elsemieke Tijmstra
Leestijd: 3 minuten

Sinterklaasstress doet rare dingen met een mens. We bestellen kruidnoten in bulk, we overwegen serieus om een surprise te kopen in plaats van te knutselen (mag niet, doen we toch) en blijkbaar delen we online zonder blikken of blozen de privégegevens en foto’s van onze kinderen als er een cadeau te winnen valt.

Lees verder onder de advertentie

Jep: honderden ouders plaatsen foto’s van hun kinderen, met ingevulde verlanglijstjes voor een Intertoys-winactie, inclusief namen, leeftijden, woonplaatsen, telefoonnummers en e-mailadressen.

Dat blijkt uit onderzoek van Omroep West. En de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) laat er weinig twijfel over: dit is geen goed plan.

Doe het niet

De AP waarschuwt voor het delen van foto’s van kinderen online. “Omdat deze foto’s door derden voor allerlei doeleinden kunnen worden gebruikt, zonder dat je daar grip op hebt”, aldus de gegevensbeschermingsautoriteit. Ook contactgegevens van je kinderen kan je beter niet online delen, “want dit maakt hen kwetsbaar voor kwaadwillenden die contact proberen te zoeken met kinderen.”

Lees verder onder de advertentie

Gratis MOSZ leren tas

Abonneer voordelig en krijg een gratis MOSZ tas t.w.v. €119,95

Aangeboden door:

Logo Kekmama

Lang verhaal kort: niet doen. Als je foto’s van je kind online zet mét gegevens, weet je nooit wie daar allemaal op meekijkt. Niet alleen die trotse oma en je vriendinnen uit de klassengroepsapp, maar ook mensen die helemáál niks te zoeken hebben in de buurt van jouw kind.

Hoe zit het met die winactie?

Het concept klinkt leuk: kinderen kunnen alles van hun verlanglijstje winnen uit het beroemde Speelgoedboek. Intertoys vraagt om een foto van het ingevulde lijstje te delen. Op dat lijstje staat uiteraard ook persoonlijk info: leeftijd, woonplaats en zelfs een telefoonnummer en e-mailadres.

Maar voordat je Intertoys met kruidnoten bekogelt: de winkelketen zegt dat die gegevens helemaal niet verplicht zijn voor deelname, zeker niet bij digitale inzendingen. En ze willen juist niet dat ouders die gegevens klakkeloos online delen. Toch gebeurt het volop. Met foto’s van kinderen die trots hun lijstje vasthouden en dus in één klik herkenbaar én bereikbaar zijn.

Lees verder onder de advertentie

Intertoys reageert onder de foto’s met standaardberichtjes en stuurt ouders privé een bericht om de posts offline te halen. Maar feit blijft: er staan nog steeds honderden foto’s online, zelfs van vorig jaar.

Privacy eerst, prijzen later

Intertoys belooft de actie volgend jaar strenger te maken, maar benadrukt dat volwassenen zelf verantwoordelijk blijven voor wat zij de wereld in slingeren. En eerlijk: in een tijd waarin je je kind nog geen iPad laat opladen zonder toezicht, is het delen van hun contactgegevens met de hele wereld misschien niet de meest briljante actie.

Lees verder onder de advertentie

In 2020 hadden naar schatting 7,3 miljoen kinderen een angststoornis of depressie en sindsdien is dat aantal alleen maar gestegen. In 2021 werd zelfs een nationale noodtoestand uitgeroepen voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren, en die geldt nog steeds. Angst staat daarbij bovenaan het lijstje, vooral onder Gen Z. Je leest er hier meer over.

Bron: NOS

Lees verder onder de advertentie

Meest bekeken

Facebook Twitter Whatsapp E-mail