De achternaam van je kind heeft invloed op zijn schoolcijfers

01.05.2024 08:00

Wist je dat de eerste letter van je achternaam invloed kan hebben op de cijfers die je op school krijgt? Onderzoek wijst uit dat namen aan het einde van het alfabet vaak lagere cijfers ontvangen. Dit zou komen doordat leraren vaak de toetsen alfabetisch nakijken, waardoor de kritische blik toeneemt hoe verder ze komen. Een verschil in beoordeling dat kan oplopen over een heel schooljaar.

Een systematisch nadeel?

De studie, uitgevoerd door drie Amerikaanse wetenschappers, onderzocht 30 miljoen toetsuitslagen van de Universiteit van Michigan tussen 2014 en 2022. Uit de resultaten bleek dat studenten met achternamen beginnend met letters als W, X, Y, of Z consistent lagere cijfers kregen in vergelijking met hun klasgenoten met achternamen die beginnen met A, B, C of D. Het verschil bedroeg zo’n 0,6 punt op een schaal van 100 per toets. Deze kloof kan significant toenemen gedurende een jaar en heeft potentieel grote gevolgen voor de academische kansen en toekomst van studenten.

Lees ook – Nieuwe basisschool zonder reken- en taalles, toetsen of strikte lesuren

Op zoek naar oplossingen

Het komt veel voor dat leerlingen en hun werk op alfabetische volgorde worden gecategoriseerd, soms zelfs onbewust door het ontwerp van invoersystemen. Dit leidt tot een oneerlijk nadeel voor studenten aan het einde van het alfabet. Ze krijgen niet alleen lagere cijfers, maar ook minder constructieve feedback, wat essentieel is voor het leerproces. De onderzoekers suggereren dat het willekeurig verdelen van werk een manier kan zijn om de ongelijkheid te verminderen en iedereen gelijke kansen te geven.

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.