De juf: ‘Ineens moeten drie kinderen overgeven’
Een leerkracht vertelt aan Kek Mama wat ze meemaakt. Deze keer: Juf Caroline (37) geeft les aan groep zeven.
Oudervereniging Balans luidt opnieuw de noodklok. Uit hun rapport ‘Thuiszitters tellen 2024’ blijkt dat minimaal 70.000 kinderen in Nederland drie maanden of langer ongewild thuis zitten zonder onderwijs.
En dat is nog niet alles: maar liefst 280.000 kinderen krijgen geen volwaardig onderwijs. Ja, je leest het goed. Dat zijn cijfers waar je als moeder kippenvel van krijgt.
Dat er kinderen zijn die tijdelijk niet naar school kunnen, oké, dat gebeurt. Maar 70.000? En dan de ‘verborgen thuiszitters’ erbij – kinderen die wel ingeschreven staan bij scholen maar amper of helemaal niet naar school gaan. Het kan toch niet zo zijn dat ál deze kinderen te complex zijn om les te geven, vraagt de oudervereniging zich af.
Voor Ouderverreniging Balans is het duidelijk: jarenlang is er geprobeerd de oplossing te zoeken in het kind zelf. Meer begeleiding, meer individuele aanpak. Maar het werkt niet. De cijfers liegen niet: elk jaar groeit het aantal thuiszitters. Misschien moeten we eindelijk eens naar het schoolsysteem kijken, geeft de vereniging aan.
Het rapport van Balans laat zien dat 11 procent van de kinderen in de schoolgaande leeftijd geen volwaardig onderwijs krijgt. Dat betekent bijna 280.000 kinderen in het schooljaar 2022/2023. Wat zijn de gevolgen? Deze kinderen lopen een groot risico om thuiszitters te worden. Zonder leerrecht en een stevigere zorgplicht van scholen blijven deze kinderen buiten de boot vallen.
Een kind in de klas krijgen staat nog niet gelijk aan succes. Uit het onderzoek blijkt dat 37 procent van de ouders van thuiszitters te maken krijgt met drang en dwang. Instanties zoals Veilig Thuis en Leerplicht proberen kinderen koste wat het kost naar school te krijgen. Maar vraag je eens af: is dat de oplossing? School is pas echt effectief als elk kind er kan leren en groeien. En helaas werkt ons huidige systeem gewoonweg niet voor iedereen.
Thuiszitters zijn niet het probleem, ze zijn het signaal. Ze laten zien dat ons onderwijssysteem niet aansluit bij de werkelijkheid. Het moet anders, stelt Ouderverreniging Balans. Er is een systeem nodig dat verschillen tussen kinderen erkent. Waar scholen een zorgplicht hebben en kinderen recht hebben op onderwijs dat écht bij hen past. Tot die tijd zijn initiatieven buiten het standaardonderwijs, zoals Digibende, keihard nodig. Want voor veel kinderen is dat nu de enige kans.
Werk aan de winkel. Deze cijfers zijn schokkend, maar geen reden om de hoop op te geven. Als ouders, leraren en beleidsmakers kunnen we samenwerken aan een systeem waarin ieder kind de kans krijgt om te leren.
Bron: Ouderverreniging Balans
Ga voor me-time met Kek Mama Magazine!