appel stukje peuter stikte bijna
Beeld: Shutterstock

Moeder en blogger Wendy Wisner sloeg doodsangsten uit toen haar zoon een stukje appel at en plotseling geen lucht meer kreeg. 'De angst en het schuldgevoel van toen, voel ik nu nog steeds.'

Klein speelgoed, mini-tomaatjes, druiven: Wendy kon als jonge moeder een hele lijst opnoemen aan producten en etenswaren die gevaarlijk waren voor haar zoontje van 18 maanden. Maar plakjes appel? 'Ik was bij een borstvoedingscursus bij iemand thuis en mijn zoontje pakte daar een plakje appel uit een schaaltje', vertelt ze. 'Voor ik het wist, begon hij enorm te hoesten en raakte hij in paniek.'

Article continues after the ad

Wendy had al snel door dat er iets goed mis was, maar had geen idee wat ze moest doen. 'Een vriendin vertelde me dat ik hem op mijn been moest draaien en dan op zijn rug moest slaan.' Gelukkig hielp dat en vloog het stukje appel dat dwars zat, weer uit de keel van haar zoontje. 'Ik had me nog nooit zo opgelucht gevoeld.'
 

Lees ook:
Kinder EHBO: dit moet je weten >

 

EHBO

Inmiddels is de zoon van Wendy 13 jaar, maar het voorval kan ze zich nog haarscherp herinneren. 'De angst en het schuldgevoel dat ik toen had, blijft', zegt ze. 'Ik kon niet geloven dat ik zo dom kon zijn dat ik mijn zoon een stukje appel liet eten. Maar ik wist niet dat dat zo gevaarlijk kon zijn.'

Vlak daarna heeft Wendy een EHBO-cursus gevolgd voor baby's en kinderen. Ze raadt dat nu dan ook iedere ouder aan. 'Wat ik daar heb geleerd, heb ik gelukkig nooit meer in praktijk hoeven brengen. Maar als zoiets weer gebeurt, bij mijn kind of bij een ander kind, weet ik precies wat ik moet doen. En dat is een geruststellend idee. Dus heb je zo'n EHBO-cursus nog niet gevolgd? Doe het – je kunt er levens mee redden.'

 

Meer persoonlijke verhalen lezen? Schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >