Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
De leestijd van kinderen op de basisschool neemt drastisch af naarmate ze ouder worden, blijkt uit onderzoek. Tegelijkertijd neemt de schermtijd toe. Kinderboekenschrijver Marjon Hoffman wil de beeldschermkinderen weer aan lezen krijgen met haar Telefoonboekje dat nu, ironisch genoeg, viral gaat op TikTok.
De kinderboekenschrijver, bekend van de reeks De Regels van Floor, zoekt altijd naar manieren om kinderen die niet van lezen houden, toch aan het lezen te krijgen. Omdat ze zelf als kind ook een hekel aan lezen had. “Boeken waren vaak saai of ik begreep er weinig van.” Als je dan ook een smartphone kan pakken met de leukste apps onder je sneltoets… is de stap voor kinderen wel heel groot om toch voor een boek te gaan. En dat zie je terug in de cijfers.
Driekwart van de Nederlandse kinderen tussen de zeven en twaalf jaar gebruikt een smartphone, volgens de Monitor Mediagebruik. Het schermgebruik loopt op als de kinderen ouder worden en met het stijgen van de schermtijd daalt ook de leesvaardigheid en leestijd. Van de zevenjarigen leest 68 procent vrijwel dagelijks buiten schooltijd een boek. Aan het eind van de basisschool is dat met de helft gedaald (naar 35 procent).
“Aan het eind van de basisschool leest slechts 35 procent van de kinderen iedere dag”
Zorgelijk, vindt Marjon. “Als je altijd zo aan je scherm zit geplakt, mis je wat er om je heen gebeurt. Ik zie dat ook bij mijn eigen kinderen. Als wij ergens naartoe gaan met de auto, kijken ze de hele weg niet naar buiten omdat ze met hun schermpje bezig zijn. Als je leest prikkel je je fantasie, kun je weer even wegdromen en stimuleer je je brein.”
Kinderen lezen wel de hele dag door WhatsApp-gesprekken en zo kwam Het Telefoonboekje tot stand. Ze bracht het allereerste boek in de vorm van een smartphone uit in samenwerking met provider Odido, die zo zijn verantwoordelijkheid wil nemen in smartphonegebruik onder kinderen. Het boek zit in een telefoonhoesje en het verhaal is in een WhatsApp-groepsgesprek gegoten. In de groepsapp ‘Holy Shit’ heeft hoofdpersoon Sam problemen met zijn kleine zusje op wie hij moest passen. Via appberichten lees je hoe die steeds erger worden en leer je ook zijn vrienden en zijn crush kennen die hij om raad vraagt. Het verhaal zit vol humor, een must volgens Marjon om kinderen aan het lezen te krijgen. Marjons dochters, ook niet dol op lezen, gaven haar advies bij het schrijven. Schreef ik ergens ‘gozer’, vertelden ze mij ‘dat dat echt niet kan, mam’. Dan maakte ik daar ‘dude’ van,’ lacht Marjon.
Basisscholen kunnen het boek sinds afgelopen dinsdag bestellen en doen dit massaal. De eerste druk is er in 24 uur al doorheen. Ook gaat het boek viral op TikTok. “Ik krijg fantastische reacties van juffen, meesters en leerlingen. Zo vertelde een juf mij dat het kind dat ze nooit aan het lezen kreeg, nu tijdens het speelkwartier nog met het boek in z’n handen zat. Van een leerling hoorde ik dat het wegleest alsof je op andermans telefoon zit en andere kinderen lazen ieder een eigen kleurtje uit de groepsapp voor waardoor er een dialoog ontstond. Er werd weer gespeeld, zo vonden veel kinderen het leuk om een telefoon in de klas te hebben. Dat die niet echt was, maakte niets uit.”
Lees ook – Leren lezen: met deze tips help je je kind een handje >
Ze gelooft dat smartphoneboeken de toekomst zijn. “Kinderen zijn deze manier van lezen gewend en als dit de manier is om kinderen weer aan het lezen te krijgen is dat toch te gek? Het maakt niet uit wat kinderen lezen, áls ze maar lezen. Ieder uur dat ze niet aan hun beeldscherm zitten geplakt, is er toch weer één. Voor de toekomst ziet Marjon ook een zomereditie voor zich, waarbij kinderen op de achterbank in de auto kunnen lezen.”
“Kinderen zijn deze manier van lezen gewend en als dit de manier is om kinderen weer aan het lezen te krijgen is dat toch te gek?”
Ben je benieuwd geworden? Je kan het boekje hier gratis bestellen.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.