Wil je meer betrokkenheid tonen door schoolmoeder te worden, maar geen flauw idee hoe je hier tijd voor moet vrijmaken? Zet de eerste stap met deze tips.

Want iets extra's doen voor de school van je kind geeft een lekker gevoel, maar een beetje balans is wel zo fijn.

 

Kleine moeite, groot gebaar

Zeven dagen in de week klaarstaan voor school is heus niet nodig. Ben je fulltime aan het werk? Of laat je huishouden het niet toe? Dan kun je het begin van het jaar dagen uitkiezen uit die voor jou haalbaar zijn (kerstknutselmiddag, het jaarlijkse schooluitje of klaar-over tijdens het verkeersexamen) - je zult merken dat de school zelfs daar al heel blij mee is. Wel goed om rekening mee te houden: check of in de verzekeringspolis van de school een clausule is opgenomen die schade door hulpouders dekt.

 

Sterrenmaal? Hoeft niet

Ingewikkelde gerechten in de avond kun je bewaren voor wanneer je kinderen een logeerpartij bij opa en oma hebben. Natuurlijk is het lekker om gefrituurde langoustines op een courgettetaartje en couscous te serveren, maar kies je voor een makkelijke maaltijd, dan heb je meer tijd om in de middag wat langer op school te blijven.

 

Organiseer en ruim op

Je hoeft echt niet van de grond te kunnen eten (een blinkend huis is met een kleuter sowieso onmogelijk), maar een béétje overzicht is altijd fijn. Als je ervoor zorgt dat je huis er voor het oog prima uitziet, je agenda geen warboel is, er niet overal kleding slingert en alle papieren goed geordend zijn, scheelt het al een hoop. Klinkt nogal 'Jomanda', maar een opgeruimd huis betekent vaak ook een opgeruimd hoofd en zo kun je ontspannen tijd doorbrengen op de school van je kind.

 

Denk praktisch

Kijk je al weken tegen die tas vol lege jampotjes aan, ligt het onder je bed vol met schoenendozen of puilt de knutselkast van je kind uit? Kijk eens of hier iets bruikbaars bijzit voor school. Vaak vinden juffen of meesters dit soort dingen alleen maar fijn en jij ben er weer vanaf - dubbel zo handig. Ook slim: als je toch al een pan soep aan het koken bent, is het een kleine moeite om íets meer te maken voor (bijvoorbeeld) een speciaal project of feestje.

 

Tijd voor school, tijd voor jezelf

Hulpouder zijn is leuk, maar kost wel energie. Je kunt daarom proberen om een dagje school af te wisselen met een middag wat leuks doen met je vriendin of partner. Een goede balans is belangrijk en dit zorgt ervoor dat je (lijkt zware kost, maar toegegeven: dit is zo) de beste versie van jezelf kunt zijn.

 

Hup, smartphone in de tas

Probeer je e-mail en social media op vaste tijden te checken en de signalen uit te zetten, anders word je de hele dag afgeleid. En zeg nou zelf: die video van het eerste hapje van het kleinkind van je buurvrouw kan best wel wachten. Veel leuker om je bezig te houden met de knutselwerkjes van de klasgenoten van je kind. En ja, daar heb je 'm weer: rust en balans in je hoofd zorgt voor meer ontspanning.

 

Mens, wat ben je mooi als je probeert' 

We willen allemaal lekker in ons vel zitten. Dat je daar iets voor moet doen of laten begrijpen we ook allemaal. Maar gezonder eten, meer bewegen of vaker ontspannen is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zet je die eerste stap? Ontdek Menzis SamenGezond, een online gezondheidsprogramma met bijbehorende app. Dat is een gezond steuntje in de rug, dat jou helpt om het maximale uit je leven te halen. Houd je fitscore bij in de app, vind allerlei inspiratie op de site en help jezelf om gezonder te leven met een online coach, tips en meer.

 

In samenwerking met Kek Mama