Roos Schlikker (42) is journalist, columnist en moeder van zoons Miró (9) en Róman (7). In Kek Mama schrijft ze over haar gezinsleven.
Lees verder onder de advertentie
De laatste tijd denk ik vaak aan Amsterdam-Noord. Aan de tijd dat de randen van natuurgebied Het Twiske nog niet volledig volgebouwd waren. Aan de zomermiddagen waarin we in roeibootjes naar de molen voeren.
Kunst
Aan zoenentikkertje, aan zwemmen in De Breek, aan de kinderdisco in het buurthuis en de Playbackshow waar ik vol pathos True colors van Cindy Lauper deed (laatste plaats). Aan Dolly Dots-dansjes met Marie-Jeanne, mijn hartsvriendin. Aan rolschaatsen. Aan de stapels pannenkoeken die haar moeder José bakte als ze uit haar atelier gekomen was. Aan dat magische atelier waar we soms een eigen passe-partout kregen om een schilderij in te maken. José was anders dan andere moeders. Natuurlijk was ze net als vele anderen lief en praktisch, maar intussen werkte ze aan een oeuvre, aan een uiting van haarzelf. En daar in haar atelier waanden we ons even kunstenaars, net als José was, de kunstenares in een achtertuin.
Jarenlang zaten de herinneringen hieraan weggestopt. Ik was te druk met het leven, met een eigen gezin stichten waarvoor ik pannenkoeken bak. Maar sinds mijn moeder overleed, poppen herinneringen regelmatig op als belletjes van een bruistablet. Mijn moeder die weliswaar geen kunstenares was, maar ook anders. Creatief, bijzonder, eigenzinnig. Op zoek naar uitingsvormen. Om te vertellen over haar geest, haar visie, haar artisticiteit. Ze is er haar leven naar op zoek geweest. Maar haar bipolaire hoofd vond geen rust in schilderijen. En net op het moment dat een val van de trap een einde aan al haar zoeken maakte, mailde José me. Of ik naar haar expositie wilde komen.
Lees verder onder de advertentie
Onmiddellijk rook ik de geur van pannenkoeken. Ik las op haar website hoe José was uitgewaaierd. Ze had naam gemaakt in Amerika, Frankrijk, Duitsland, Monaco en Oostenrijk. Ze bouwde aan een oeuvre, herkenbaar, impressionistisch, bijzonder in haar kleurgebruik.
Het mooie aan kunst is dat het je overal naar toe kan brengen. Het bracht José de wereld. Bij de expositie, pal onder een schilderij van een dansend jong meisje, omhelsde ze me weer. En bracht ze mij terug naar Amsterdam-Noord. Naar dat huis in de achtertuin. Naar de geur van pannenkoeken. En zo ook een heel klein beetje terug naar mijn moeder.
Schoolpleinmoederdrama… Je wilt er niet in belanden, maar het kan de besten overkomen. Het gebeurde ook Lina, die zichzelf echt niet “als een feeks” zou bestempelen.
De polyamoureuze relatie van Michelle Bollen (32), Koen en Jacqueline van Pelt (37) is ten einde. En dat hakt erin. Op Instagram deelt Michelle een emotioneel bericht waarin ze haar gevoelens over de breuk én haar nieuwe leven als co-ouder beschrijft.
Merel Westrik is dit seizoen te zien in De Slimste Mens. In de quiz blikt ze terug op haar bijzondere rol als presentatrice van het Sinterklaasjournaal, waar ze vorig jaar inviel voor de zieke Dieuwertje Blok. Ze vertelt hoe Dieuwertje’s warmte en plezier overal in de studio voelbaar waren.
Iedere week vertelt een leerkracht aan Kek Mama wat ze meemaakt. Deze keer: juf Senna (34) geeft les aan groep 3 en had opeens een onbekend kind in de klas.
Ongelijke verdeling in salaris, het zal bij praktisch elk gezin voorkomen. Zo ook bij Charlotte en haar vriend. Haar vriend verdient een stuk meer dan zij. Niet per se erg, maar bij hen wordt het een steeds groter issue.