Familie Jelies reageert op online kritiek: ‘Nare berichten’
Leven in Spanje klinkt als een droom, maar ook daar is de familie Jelies niet gevrijwaard van online commentaar.
Beeld: Canva
Je kind schuifelt met gebogen schouders de klas in, ontwijkt blikken en mompelt zacht. Klinkt dat bekend? Sociale vaardigheden lijken vanzelf te komen, maar volgens gedragsexpert Vanessa Van Edwards kunnen we onze kinderen hier echt in begeleiden met simpele, wetenschappelijk onderbouwde trucjes.
Van Edwards is de oprichter van Science of People, waar ze wereldwijd lesgeeft in wetenschappelijk onderbouwde sociale vaardigheden. Dit is dus niet zomaar een moeder met opvoedtips. En ja, wij kunnen er als ouders ook nog wat van leren.
De eerste tip van Van Edwards: laat kinderen zich voorstellen dat ze een cape dragen wanneer ze een kamer binnenlopen: schouders naar achteren, hoofd omhoog, niet in elkaar duiken. En daar blijkt wel degelijk iets van te kloppen. Onderzoek van de Martin Luther University toont aan dat kinderen met een krachtige, open lichaamshouding zich beter voelen en meer zelfvertrouwen hebben dan kinderen die ingezakt zitten. Vooral op schoolgebied waren de effecten opvallend.
Een tweede onderzoek van de Ohio State University liet zien dat mensen die rechtop zaten, meer geloofden in hun eigen gedachten en capaciteiten. Wie ingezakt zat, ging juist sneller mee in zelftwijfel. Lichaamstaal beïnvloedt dus niet alleen hoe anderen ons zien, maar ook hoe we onszelf ervaren.
De tweede skill: de handdruk. Van Edwards leert kinderen hun hand te geven met de duim omhoog en stevig te knijpen: “alsof ze een honkbal vasthouden.” En nee, dat is niet ouderwets. Onderzoek van de Universiteit van Illinois toont aan dat handdrukken niet alleen de sociale indruk verbeteren, maar ook negatieve oordelen verminderen. “Bij een handdruk komt oxytocine vrij, het ‘knuffelhormoon’ dat helpt bij het vormen van sociale banden en vertrouwen.”
En dat is belangrijk in een tijd waarin kinderen vaak vooral digitaal communiceren. Sociale vaardigheden worden namelijk gevormd door fysieke interactie en echte verbinding. “Kinderen met goede sociale vaardigheden hebben meer zelfvertrouwen en betere copingmechanismen”, weet Van Edwards.
In plaats van je kind te forceren oogcontact te maken kwam Van Edwards met een slim idee: laat kinderen de oogkleur van de ander ontdekken. Daarna vraagt ze het kind welke kleur hun ogen hadden.
Onderzoek laat zien dat oogcontact belangrijk is voor sociale, emotionele en taalontwikkeling. Kinderen die vaker oogcontact maken, hebben rond hun tweede jaar vaak al betere taalvaardigheden. Ook helpt het hen perspectief te leren nemen, te begrijpen dat anderen eigen gedachten en gevoelens hebben. Door er een spel van te maken, maakt Van Edwards het natuurlijker en leuker. “Het is niet meer een regel, maar nieuwsgierigheid.”
Ook hier geldt: voor sommige kinderen is oogcontact te intens. geforceerd oogcontact kan hun vermogen om te luisteren dan juist verminderen. Kijken naar iemands neus, mond of gewoon de richting van hun gezicht is dan voldoende.
@vvanedwards P.S. These tips are great for adults too! 😉 #recoveringawkwardperson #SocialGoals #UnlockYourPotential ♬ original sound – Vanessa Van Edwards
Let op: Kek Mama is geen medisch expert. Raadpleeg bij twijfels altijd een arts of deskundige.
11 sociale vaardigheden dat ieder kind nodig heeft volgens een psycholoog? Je leest ze hier.
Bron: NIH