Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Elke maand behandelen we in onze nieuwe rubriek digitale dilemma’s een vraag van een Kek Mama lezeres over alle uitdagingen rondom social media, internet en opvoeden. Martine & Marjolein van Chatlicense zijn experts op het gebied van veilig internet gebruiken voor kinderen en geven advies.
Deze week het dilemma van lezeres Hannah (36): Haar dochter van zeven jaar wil een TikTok account, maar Hannah vindt haar dochter nog te jong hiervoor. Wat adviseren Martine en Marjolein?
‘Het antwoord op dit dilemma is simpel; dat ziet de moeder goed. Dus nee, geen TikTok account voor een meisje van zeven jaar. TikTok houdt zelf de minimumleeftijd van dertien jaar aan. Tot en met twaalf jaar ben je een ‘kind’, vanaf dertien jaar een ‘minderjarige’ volgens wetgeving over reclames. Een 13-jarige is voor TikTok een super interessante gebruiker. TikTok is een gratis app, maar voor niets gaat de zon op. Het verdienmodel zit in de data en de advertentieverkoop.
De schadelijkheid van TikTok voor je kind zit vooral in een combinatie van toegang tot ongepaste en commerciële content (die dus bedoeld is voor dertien jaar en ouder!), de aantrekkingskracht om maar eindeloos door te blijven scrollen en de dataverzameling van degene die de app gebruikt. Je kind van zeven (maar ook tien of elf) kan dit geweld simpelweg nog helemaal niet aan.
Maar goed, alleen een nee verkopen aan je kind, daarmee doen we tekort aan haar vraag. Want waarom wil ze TikTok? Wat wil ze er precies op doen? Gebruikt haar moeder zelf TikTok en ziet ze dus de content al? Of heeft ze een oudere broer of zus die er al op zit?
Kinderen in deze leeftijd starten met het ontwikkelen van een bewustzijn van hun omgeving en willen graag erbij horen, waarbij dat dan ook is. Dus kijk allereerst naar je eigen omgeving, wat wordt er gedaan en hoe kan je daarmee subtiel dus de wensen van je kind ook beïnvloeden. Als jij een boek leest, zal je kind ook eerder een boek lezen. Als jij sportief bent, zal je kind dat ook interessant vinden.
Het leuke aan TikTok is het creatieve element. Misschien wil je dochter zelf ook wel digitale content maken. Daar kan je samen op een andere manier mee omgaan, want ‘produceren’ is natuurlijk een vorm van creatieve ontwikkeling.
Op deze leeftijd start vaak de interesse in het maken van eigen dansjes, TikTok is er groot mee geworden. Als ze dit wil doen, kijk dan hoe je hier op een andere manier invulling aan kan geven, door met een camera samen wel filmpjes te maken, maar deze bijvoorbeeld alleen te delen met elkaar of met jullie vrienden op een andere manier.
Het andere aantrekkelijke aan TikTok is de hoeveelheid aan beschikbare content: het consumeren. Het platform wordt veel gebruikt voor educatie, van tutorials tot trends. Maar heel simpel; allemaal nog niet geschikt voor een meisje van zeven jaar oud. Als je dochter bepaalde dingen wil zien of leren, kijk hoe je dit op een andere manier met geschikte video’s voor haar leeftijd of andere vormen kan vervangen. In plaats van haar bloot te stellen aan al die opties op TikTok en de FOMO en keuzestress die daar veelal op volgt.
Hoe gaat jouw kind om met de mobiele telefoon? Lees erover op ChatLicense, een app waarmee je samen met je kind de online wereld op een leuke en handige manier leert kennen.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.