Moeders met deze sterrenbeelden shoppen veel teveel voor hun kinderen
Jij hebt geen reden nodig om je kind te verwennen met het nieuwste van het nieuwste. Herkenbaar? Moeders met deze sterrenbeelden shoppen wel heel veel voor hun kinderen.
Je zou het niet zeggen (pun inted) maar een beetje influencer beïnvloedt ons behoorlijk. Zo ook op het gebied van babynamen. Een top vijf.
Tromgeroffel…
Op nummer 1 staat Nowi/Nowie. Mama Famke Loise en papa Denzel Slager – samen goed ruim één miljoen volgers – gaven deze naam aan hun kleine spruit en sindsdien werd steeg de naam met 500% in populariteit.
Betekenis: Nowi is een unisexnaam die ‘nieuwe/goede vriend’ betekent. De naam komt alleen in Nederland voor.
De naam Revi staat op nummer 2. Deze naam steeg maar liefst met 371%. Influencer Rebecca Denise gaf deze naam aan haar eerste zoon.
Betekenis: Revi is een bijbelse jongensnaam en betekent ‘droom’.
Nadat momfluencer Tess Muller haar zoon Mylo noemde steeg de naam met 365% in populariteit.
Betekenis: Deze naam kwam vooral voor in Joegoslavië en voormalig Tsjechoslowakije en is samengesteld uit ‘milu’ dat voor ‘lief’ staat en ‘slava’ dat ‘roem’ betekent.
Coco steeg ook met 365% in populariteit, nadat Elise Boers en Wouter Peelen hun dochter zo noemden.
Betekenis: Coco is een afkorting van de Spaanse naam Socorro wat hulp betekent. Het is ook de bekende bijnaam van Chanel (fun fact: zij werd geboren als Gabriëlle)
Lees ook – Elise Boers: ‘Wat ik allemaal over me heen kreeg, was bizar’ >
Saskia Weerstand noemde haar zoon Jeppe en sindsdien steeg de naam met 287%.
Betekenis: Jeppe klinkt Fries, maar is toch echt afgeleid van de Hebreeuwse naam Jacob. De naam is afkomstig uit Denemarken. De betekenis van de naam Jeppe is ‘bezetter/overwinnaar’.
Kaartjeswebshop Made For Moments deed het onderzoek. Het bedrijf keek naar jongens- en meisjesnamen in hun bestand die in de eerste helft van het jaar meer dan 100 procent groeiden in populariteit in 2023 ten opzichte van 2022 en tenminste 40 keer gebruikt werden. Vervolgens vergeleken ze de aantallen met die van de Sociale Verzekeringsbank van 2022.
Patrica Pauwels van Made for Moments ziet de vernoemingen als logische stap in een langlopende trend. ‘Waar tot een aantal jaren geleden mensen kozen voor namen van bekende pop- of filmsterren of succesvolle sporters, zien we dit verschuiven naar de namen van influencers. Niet verwonderlijk, mensen besteden immers veel tijd op sociale media en bouwen een soort persoonlijke band op met influencers. De namen van hun kinderen komen ze daardoor veel mee in aanraking. En als je de naam mooi vindt en er een goed gevoel bij hebt, waarom zou je je baby dan ook niet dezelfde naam geven?”