Op vakantie anno 2024: we focussen ons vooral op social media

13.05.2024 17:00

Ben jij tijdens de vakantie ook zo’n fanatieke paparazzi die achter de kids aan rent, vastberaden om elk moment vast te leggen? Nou, je bent absoluut niet de enige!

Op vakantie gaan draait niet meer om lekker luieren op het strand. Nee, daar steel je de show niet mee. De vakantieganger anno 2024 wil op avontuur, ervaringen delen en uiteraard alles, maar dan ook alles, vastleggen voor social media.

We gaan op vakantie

“Mensen zijn nu veel meer gericht op ervaringen en minder op de reisproducten, zoals de accommodatie”, deelt Frank Oostdam, directeur van reisorganisatie ANVR, met NU.nl. Sowieso is op vakantie gaan voor velen een prioriteit geworden. “Reizen zijn flink duurder geworden, maar je ziet dat mensen koste wat het kost toch gaan. De aankoop van een nieuwe auto wordt ervoor uitgesteld of het nieuwe meubel mag minder kosten, maar op vakantie gaan we”, merkt Frank op.

Lees ook – Zonvakantie met het gezin? Déze bestemmingen zijn het goedkoopst

For the gram

Sociale media spelen een enorme rol gedurende de hele vakantieperiode, van de planning vooraf, tot het moment zelf en zelfs nog na terugkomst. “Vakantie is onderdeel geworden van de lifestyle. Mensen willen laten zien wat ze gedaan hebben.” En dat is dan bij voorkeur niet alledaags of saai. “Tijdens de vakantie doen mensen mee aan het strand schoonmaken, volgen een schildercursus of een kookworkshop. Ze zijn meer in contact met de bestemming.” De vakantieganger wil ook steeds meer verbonden zijn met de natuur. De vraag naar fiets- en wandelvakanties neemt toe, maar dan wel op exotische bestemmingen, vaak bereikt per vliegtuig.

Lees ook – Dit besteedt een gezin gemiddeld aan de zomervakantie

Waar zijn de reisbureaus?

Waar blijven de reisbureaus in dit digitale tijdperk? Nou, die zijn er nog steeds, zij het in een modern jasje. “Er zijn nu duizenden zelfstandige reisadviseurs die bij mensen thuis komen om vakanties op maat samen te stellen,” legt Oostdam uit. Er zijn nog steeds ongeveer 450 ‘ouderwetse’ reisbureaus overgebleven, terwijl er twintig jaar geleden nog bijna 2.000 waren. Er is duidelijk veel meer diversiteit nu; mensen hebben allemaal verschillende wensen,. En ja, strandvakanties zijn er nog steeds, maar wel een hippe twist, zoals yogalessen op het strand.

Bron: Nu.nl

In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.