Ben jij tijdens de vakantie ook zo’n fanatieke paparazzi die achter de kids aan rent, vastberaden om elk moment vast te leggen? Nou, je bent absoluut niet de enige!
Lees verder onder de advertentie
Op vakantie gaan draait niet meer om lekker luieren op het strand. Nee, daar steel je de show niet mee. De vakantieganger anno 2024 wil op avontuur, ervaringen delen en uiteraard alles, maar dan ook alles, vastleggen voor social media.
We gaan op vakantie
“Mensen zijn nu veel meer gericht op ervaringen en minder op de reisproducten, zoals de accommodatie”, deelt Frank Oostdam, directeur van reisorganisatie ANVR, met NU.nl. Sowieso is op vakantie gaan voor velen een prioriteit geworden. “Reizen zijn flink duurder geworden, maar je ziet dat mensen koste wat het kost toch gaan. De aankoop van een nieuwe auto wordt ervoor uitgesteld of het nieuwe meubel mag minder kosten, maar op vakantie gaan we”, merkt Frank op.
Sociale media spelen een enorme rol gedurende de hele vakantieperiode, van de planning vooraf, tot het moment zelf en zelfs nog na terugkomst. “Vakantie is onderdeel geworden van de lifestyle. Mensen willen laten zien wat ze gedaan hebben.” En dat is dan bij voorkeur niet alledaags of saai. “Tijdens de vakantie doen mensen mee aan het strand schoonmaken, volgen een schildercursus of een kookworkshop. Ze zijn meer in contact met de bestemming.” De vakantieganger wil ook steeds meer verbonden zijn met de natuur. De vraag naar fiets- en wandelvakanties neemt toe, maar dan wel op exotische bestemmingen, vaak bereikt per vliegtuig.
Waar blijven de reisbureaus in dit digitale tijdperk? Nou, die zijn er nog steeds, zij het in een modern jasje. “Er zijn nu duizenden zelfstandige reisadviseurs die bij mensen thuis komen om vakanties op maat samen te stellen,” legt Oostdam uit. Er zijn nog steeds ongeveer 450 ‘ouderwetse’ reisbureaus overgebleven, terwijl er twintig jaar geleden nog bijna 2.000 waren. Er is duidelijk veel meer diversiteit nu; mensen hebben allemaal verschillende wensen,. En ja, strandvakanties zijn er nog steeds, maar wel een hippe twist, zoals yogalessen op het strand.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
In veel huiskamers ging afgelopen week een collectieve “huh?!” door het land. Terwijl ouders nog druk bezig zijn met het bewaren van hét grote decembergeheim, komt Het Sinterklaasjournaal met scènes waarbij je als ouder spontaan je hand voor de tv wilt gooien.
De zoon van Annelies is het type kind waarvan je blijft zeggen: ‘het is me er eentje’. Bram vreet van alles uit, maar nooit écht vervelend. En hij ziet er zo schattig uit, met die grote blauwe ogen en die blonde krullen.
In Groningen gebeurt binnenkort iets nieuws: de allereerste stadsoppas van Nederland opent haar deuren. Ouders kunnen hun kind er maximaal drie uur achterlaten terwijl zij eindelijk even naar de kapper, sportschool of gaan shoppen. Klinkt als pure luxe, toch?
Er zijn van die kledingstukken die je aantrekt en meteen denkt: ja hoor, dit wordt mijn nieuwe uniform voor de rest van de winter. Nou, de coltrui van HEMA hoort absoluut in die categorie.
Verhuizen met een groot gezin is al een onderneming op zich, maar de familie Buddenbruck pakt het gewoon aan alsof het niets is. Waar andere ouders al zweten bij het vooruitzicht van één verhuisdoos, verkassen Thaila en Rob met hun hele bups van land naar land.
Iedere moeder heeft haar momentjes. Maar sommige blunders zijn té erg – of te hilarisch – om voor jezelf te houden. In de rubriek ‘Opgebiecht’ delen vrouwen hun grootste geheimen en gênantste momenten. Deze week Mireille, wiens man een plan heeft waar ze niet achter staat.