Ben jij tijdens de vakantie ook zo’n fanatieke paparazzi die achter de kids aan rent, vastberaden om elk moment vast te leggen? Nou, je bent absoluut niet de enige!
Lees verder onder de advertentie
Op vakantie gaan draait niet meer om lekker luieren op het strand. Nee, daar steel je de show niet mee. De vakantieganger anno 2024 wil op avontuur, ervaringen delen en uiteraard alles, maar dan ook alles, vastleggen voor social media.
We gaan op vakantie
“Mensen zijn nu veel meer gericht op ervaringen en minder op de reisproducten, zoals de accommodatie”, deelt Frank Oostdam, directeur van reisorganisatie ANVR, met NU.nl. Sowieso is op vakantie gaan voor velen een prioriteit geworden. “Reizen zijn flink duurder geworden, maar je ziet dat mensen koste wat het kost toch gaan. De aankoop van een nieuwe auto wordt ervoor uitgesteld of het nieuwe meubel mag minder kosten, maar op vakantie gaan we”, merkt Frank op.
Sociale media spelen een enorme rol gedurende de hele vakantieperiode, van de planning vooraf, tot het moment zelf en zelfs nog na terugkomst. “Vakantie is onderdeel geworden van de lifestyle. Mensen willen laten zien wat ze gedaan hebben.” En dat is dan bij voorkeur niet alledaags of saai. “Tijdens de vakantie doen mensen mee aan het strand schoonmaken, volgen een schildercursus of een kookworkshop. Ze zijn meer in contact met de bestemming.” De vakantieganger wil ook steeds meer verbonden zijn met de natuur. De vraag naar fiets- en wandelvakanties neemt toe, maar dan wel op exotische bestemmingen, vaak bereikt per vliegtuig.
Waar blijven de reisbureaus in dit digitale tijdperk? Nou, die zijn er nog steeds, zij het in een modern jasje. “Er zijn nu duizenden zelfstandige reisadviseurs die bij mensen thuis komen om vakanties op maat samen te stellen,” legt Oostdam uit. Er zijn nog steeds ongeveer 450 ‘ouderwetse’ reisbureaus overgebleven, terwijl er twintig jaar geleden nog bijna 2.000 waren. Er is duidelijk veel meer diversiteit nu; mensen hebben allemaal verschillende wensen,. En ja, strandvakanties zijn er nog steeds, maar wel een hippe twist, zoals yogalessen op het strand.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Denise (45) had een relatie met een twaalf jaar jongere man toen ze op haar 38ste werd overvallen door een niet te stuiten kinderwens. Inmiddels is dochter Isabeau zes. Ze ziet haar vader één zondag per maand.
Vriendschap en opvoeden: twee onderwerpen waar je maar beter een beetje soepel in kunt zijn. Want iedereen doet het anders – en dat is helemaal oké. Toch? Totdat blijkt dat jouw beste vriendin er stiekem heel anders over denkt…
Olympisch schaatskampioen Irene Schouten werd een half jaar geleden moeder van haar zoontje Dirk. Inmiddels zit ze op een roze wolk, maar haar zwangerschap was allesbehalve rooskleurig.
Sara (37) was er klaar mee dat de mental load altijd op haar bordje kwam zonder enige waardering en dus besloot ze het een week aan haar man Daan over te laten.
Tikkie ontvangen voor een halve wortel uit iemand anders’ maaltijdsalade? Serieus?! In deze rubriek verzamelen we de meest onterechte, ongemakkelijke en gewoon ronduit gênante betaalverzoeken. Wat ze gemeen hebben? Je zag ze in ieder geval niet aankomen.