Ben jij tijdens de vakantie ook zo’n fanatieke paparazzi die achter de kids aan rent, vastberaden om elk moment vast te leggen? Nou, je bent absoluut niet de enige!
Lees verder onder de advertentie
Op vakantie gaan draait niet meer om lekker luieren op het strand. Nee, daar steel je de show niet mee. De vakantieganger anno 2024 wil op avontuur, ervaringen delen en uiteraard alles, maar dan ook alles, vastleggen voor social media.
We gaan op vakantie
“Mensen zijn nu veel meer gericht op ervaringen en minder op de reisproducten, zoals de accommodatie”, deelt Frank Oostdam, directeur van reisorganisatie ANVR, met NU.nl. Sowieso is op vakantie gaan voor velen een prioriteit geworden. “Reizen zijn flink duurder geworden, maar je ziet dat mensen koste wat het kost toch gaan. De aankoop van een nieuwe auto wordt ervoor uitgesteld of het nieuwe meubel mag minder kosten, maar op vakantie gaan we”, merkt Frank op.
Sociale media spelen een enorme rol gedurende de hele vakantieperiode, van de planning vooraf, tot het moment zelf en zelfs nog na terugkomst. “Vakantie is onderdeel geworden van de lifestyle. Mensen willen laten zien wat ze gedaan hebben.” En dat is dan bij voorkeur niet alledaags of saai. “Tijdens de vakantie doen mensen mee aan het strand schoonmaken, volgen een schildercursus of een kookworkshop. Ze zijn meer in contact met de bestemming.” De vakantieganger wil ook steeds meer verbonden zijn met de natuur. De vraag naar fiets- en wandelvakanties neemt toe, maar dan wel op exotische bestemmingen, vaak bereikt per vliegtuig.
Waar blijven de reisbureaus in dit digitale tijdperk? Nou, die zijn er nog steeds, zij het in een modern jasje. “Er zijn nu duizenden zelfstandige reisadviseurs die bij mensen thuis komen om vakanties op maat samen te stellen,” legt Oostdam uit. Er zijn nog steeds ongeveer 450 ‘ouderwetse’ reisbureaus overgebleven, terwijl er twintig jaar geleden nog bijna 2.000 waren. Er is duidelijk veel meer diversiteit nu; mensen hebben allemaal verschillende wensen,. En ja, strandvakanties zijn er nog steeds, maar wel een hippe twist, zoals yogalessen op het strand.
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.
Schaatskoningin Irene Schouten (32) zat eind vorig jaar nog op een roze wolk: ze werd voor het eerst moeder van haar zoontje Dirk. Samen met haar man Dirk-Jan genoot ze volop van het nieuwe gezinslevens. Maar die roze wolk sloeg al snel om in zorgen toen bleek dat Dirk kampte met gezondheidsproblemen.
Elise (36) is moeder van twee zoontjes (6 en 4) en schrijft met veel liefde korte verhalen over het moederschap en alles wat daar onverwacht bij komt kijken. Haar verhalen zijn fictief, maar vaak geïnspireerd op de wereld van ouderschap met een flinke scheut herkenning, humor en een tikkeltje overdrijving. Tegelijkertijd werkt ze aan haar […]
Als je kind een hobby heeft die niet de hele dag gamen inhoudt, ben je waarschijnlijk allang blij. Als je zoon van twaalf dol is op fossielen en edelstenen, weet je in ieder geval ook waar je hem blij mee kunt maken.
De ene dag is je zesjarige een knuffelkont die geen moment van je zijde wijkt, de andere dag smijt ze boos de deur dicht omdat jij haar verkeerd hebt aangekeken. Herkenbaar?
Geheimen fluisteren, eindeloos knuffelen, hun mening geven (soms nogal luid): een kind laat met verrassende signalen zien dat het zich veilig voelt bij je. Wij delen er een paar.
In Beste Zangers draaide het afgelopen zaterdag allemaal om zangeres Bente Fokkens (24). De artiesten brachten een ode aan haar muziek én favoriete nummers. Een indrukwekkend optreden van die avond kwam van Laetitia, die als kersverse mama een gevoelige snaar raakte bij zowel Bente als de kijkers thuis.