Onderzoek wijst uit: mindfulness helpt tegen angst voor bevalling

20.01.2022 15:55
mindfulness angst bevalling

Zie je als een berg op tegen de bevalling? Dan kun je baat hebben bij een cursus mindfulness, zo blijkt uit onderzoek. Het zou de kans op een medisch niet-noodzakelijke keizersnede enorm verkleinen.

Ook toont het onderzoek van de Universiteit van Amsterdam aan dat vrouwen door mindfulness minder vaak om pijnstillers vragen tijdens de bevalling.

 

Angst voor bevalling

Eerder liet de groep onderzoekers al zien dat Mindfulness-Based Childbirth and Parenting, een cursus voor zwangere vrouwen met extreem veel angst voor hun bevalling, de kans op een medisch niet-noodzakelijke keizersnede met vijftig procent vermindert. Bovendien verdubbelt het de kans op een natuurlijke bevalling. De mindfulnesscursus had behoorlijk wat positieve effecten: zo waren de vrouwen minder angstig en zagen ze het allemaal wat positiever in. Het volgen van zo’n cursus is volgens onderzoeker Irene Veringa een ‘toegankelijke en betaalbare behandeling’ tegen bevalangst. “Het zet vrouwen in hun kracht, wat van groot belang is voor het geestelijk welzijn van zowel moeder als kind.”

 

Voordelen van meditatie

Bij extreme angst voor een bevalling spelen vooral drie factoren een rol: emotie, cognitie en kwaliteit van aandacht. “Bij emotie gaat het om afname van de angst voor de bevalling, bij cognitie om afname van catastrofale overtuigingen over baringspijn, en bij kwaliteit van aandacht om toename in het open bewustzijn”, aldus Veringa. En dat is precies waar de cursus op inspeelt. Ook mediteren draagt bij een fijne voorbereiding én bevalling. “Hoe meer de zwangere mediteerde, hoe meer kans zij had op een natuurlijke bevalling zonder medische ingrepen en met minder of geen pijnstilling.”

 

Lees ook

Jarenlang klachten door hechtingen na bevalling: ‘Vrouwen durven er niet over te praten' >

 

Dreigende situatie

Bij angst is je aandacht volledig gefocust op dreiging. En dat is natuurlijk precies wat je wil vermijden. In een ‘dreigende’ situatie – zoals een bevalling – kiest een zwangere vrouw daardoor sneller voor pijnstillers of een keizersnede. Door mindfulness leer je om niet meteen op die angst te reageren, maar gedachten, emoties en sensaties te observeren met een open houding. Een mindfulnesscursus is niet alleen prettig voor aanstaande moeders, ook zorgverleners zijn er blij mee. Hierdoor zijn namelijk minder noodzakelijke interventies nodig, wat de druk op de zorg vermindert.  

Bron: Linda.nl

 

 

Meer Kek Mama? Neem nu een abonnement en profiteer van leuke aanbiedingen!