Soa’s on the rise: waarom interesseert het jongeren niet?
De soa-gevallen rijzen de pan uit, maar jongeren malen er niet om. Ze gaan met het krijgen van een soa om alsof het een verkoudheidje is. Waarom doet deze generatie er zo onverschillig over?
Uit onderzoek van het RIVM bleek dat in 2022 verschillende soa’s al meer voorkwamen dan in 2021. Chlamydia is de meest voorkomende soa, maar opvallend was dat gonorroe in 2022 maar liefst 33 procent meer voorkwam dan in 2021. In de nieuwste Thermometer seksuele gezondheid van het RIVM blijkt er in 2023 weer een forse stijging van het aantal gonorroegevallen, namelijk opnieuw een stijging van 31 procent. Ook het aantal syfilisgevallen is toegenomen in 2023.
Lees ook – ‘Mijn man wist niet dat ik een soa had‘
Hoe kan dat?
Hoe komt dat? Volgens SOA Aids Nederland ligt de oorzaak in het gebrek aan grootschalige campagnes zoals de Vrij Veilig Campagne die van 1987 tot en met 2011 bestond. Deze campagnes waren al verleden tijd voordat de jongeren die nu seksueel actief zijn, überhaupt wisten wat seks inhield. Zij missen in die zin dus een groot deel aan seksuele opvoeding, bestaande uit voorlichting over veilig vrijen en condoomgebruik. Volgens SOA Aids Nederland is het hoog tijd voor de overheid om weer zo’n campagne op te starten, omdat het bewezen effectief is om een campagne met sekspositieve benadering, waarin plezier, eigen regie en keuzevrijheid voorop staan, grootschalig en veelvuldig onder de aandacht te brengen.
Social media en influencers
Naomi Dessaur van Naomi Maakt Bespreekbaar is het daar helemaal mee eens. Kennis is macht en in dit geval is kennis ook het besef dat het niet wenselijk is om soa na soa op te lopen in je seksuele loopbaan. Maar hoe bereik je nou de meeste jongeren? Volgens Naomi zou de overheid ook zeker social media en influencers moeten inzetten om deze boodschap te verspreiden. “Zorg dat influencers erover gaan praten, niet alleen over het belang van anticonceptie, maar misschien zelfs wel eigen ervaringen en hoe shit het was om een soa te hebben, als ze dat willen delen. Plaats reclames op YouTube en Instagram, zorg dat het zichtbaar is waar de jongeren het zullen zien.” Want zeg nou zelf, welke puber kijkt er tegenwoordig nog gewoon tv of luistert naar de radio?
Gratis condooms
Naast een landelijke campagne, denkt Naomi dat er kleinschaliger ook een hoop kansen liggen. Zo zijn condooms behoorlijk prijzig en het zou een drempel wegnemen als er in bijvoorbeeld onderwijsinstellingen gratis condooms verkrijgbaar zijn, die je anoniem en discreet kunt meenemen. “Een beetje hetzelfde idee als menstruatieproducten in de meisjestoiletten beschikbaar stellen. Zo voorkom je in ieder geval dat de prijs van condooms jongeren afschrikt om ze te gebruiken. Als ouders kan je hier natuurlijk ook een rol in spelen.” Dat kan niet alleen door condooms klaar te leggen in het nachtkastje van je kind, maar ook op andere manieren.
Rol voor de ouders
Het is namelijk niet alleen de taak van de overheid, maar zeker ook de taak van ouders en het onderwijs. Iedereen is medeverantwoordelijk om kinderen zo weerbaar en geïnformeerd mogelijk op te laten groeien. Kinderen hebben, naast een pedagogische opvoeding, ook recht op een seksuele opvoeding. Als ouders ligt er dus ook de taak om je kinderen te informeren over soa’s en het belang van veilig sekshebben en dus ook over condoomgebruik. Het is voor jongeren vaak spannend en lastig om over condooms te beginnen. Dat kan je als ouders deels wegnemen door er zelf open over te praten.
Weet je niet zo goed waar te beginnen? Naomi heeft een gratis ebook beschikbaar met 10 tips en tricks hoe je dit op een laagdrempelige manier aan kunt pakken. “Start vroeg met het gesprek over grenzen en wensen. Blijf open over dit onderwerp praten, stel vragen, grijp haakjes aan om het hierover te hebben. Deel je mening en eventuele zorgen en vraag naar de mening en ervaringen van je kind. Houd het gesprek open, zodat ze ook naar je toe durven komen met vragen, twijfels en probeer het praten over seksualiteit ook vooral positief te houden. Dat is het belangrijkste.”
In ons Kek Mama magazine lees je de mooiste verhalen, herkenbare columns en de leukste fashion en lifestyle tips. Abonneer je nu voor slechts € 29,95 per jaar en ontvang de glossy als eerste op je deurmat.