Consumentenbond: games zetten kinderen onder druk om aankopen te doen

25.11.2022 13:11
videogames kinderen zoveel gamen als ze willen Beeld: Shutterstock

Gratis games zijn aantrekkelijk voor de jeugd. Maar zijn ze wel zo gratis? Volgens de Consumentenbond wordt het de kinderen vaak moeilijk of zelfs onmogelijk gemaakt om zonder aankoop binnen het spel verder te komen.

Vier populaire games

De Consumentenbond hield een steekproef onder de gamers en nam vier populaire spellen onder de loep: Brawl StarsClash Royale, Roblox en Minecraft. Vraag een kind op de basisschool welke spellen hij of zij speelt, en je zult ongetwijfeld een van deze games horen. Brawl Stars, Roblox en Clash Royale zijn gratis te downloaden; Minecraft kost zeven euro.

In-game-aankopen

Alle spellen bieden zogenoemde in-game-aankopen, variërend van een paar euro tot tientjes. De gekochte items, zoals wapens of kleding, kunnen spelers vervolgens in het spel gebruiken. Voor sommige spellen zijn giftcards te koop, waar je tegoed in het spel mee kan kopen. Bij andere spellen kun je rechtstreeks een creditcard koppelen.

Lees ook – Dit is waarom gamen heus niet alleen maar slecht is voor kinderen>

Tikkende klok

Volgens de Consumentenbond zetten de games kinderen onder druk. Zo tonen Brawl Stars en Clash Royale een tikkende klok. Een spel duurt slecht enkele minuten, waardoor kinderen weinig tijd hebben om een level te halen. Het wordt daardoor aantrekkelijk voor de kinderen om voortgang te kopen en zo verder te kunnen spelen.

Maandelijks abonnement

“Roblox is op het eerste gezicht gratis, maar gratis spelen is meestal geen optie”, aldus de Consumentenbond. “In Minecraft kunnen spelers zelfs tegen een maandelijks bedrag hun eigen gebouwde virtuele wereld delen met anderen. Zetten ze hun abonnement op stop, dan verdwijnt ook deze gedeelde speelruimte.”

Onmogelijk

“Je moet kinderen niet blootstellen aan dit soort slinkse trucs”, zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. “Je kunt onmogelijk van kinderen verwachten dat ze daartegen bestand zijn.” De organisatie heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) gevraagd om te onderzoeken of dit soort praktijken wel zijn toegestaan. Verder onderzoek zal volgen.

Bron: Nu.nl.

Lees elke maand de mooiste verhalen, meest herkenbare columns en de leukste tips voor jou en je kids. Abonneer je nu op Kek Mama en krijg tot 45% korting.