Er is nu een Barbie met syndroom van Down (en zó reageren kinderen op de pop)
Elk kind moet zichzelf herkennen in een pop én kunnen spelen met een pop die niet op hen lijkt, vindt speelgoedfabrikant Mattel. Daarom lanceren ze nu een Barbie met het syndroom van Down. Met de pop hoopt de fabrikant stigmatisering tegen te gaan.
Volgens de Amerikaanse patiëntenorganisatie voor mensen met het syndroom van Down en medici, met wie de Barbie in samenwerking is gemaakt, is de pop ‘een getrouwe weergave’ van vrouwen met het syndroom van Down. “Het gezicht is ronder, met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan”, aldus Mattel. Ook is de pop wat korter, heeft ze een langer bovenlijf en loopt over de handen een zogenaamde viervinger handlijn, een bekend kenmerk van het syndroom van Down.
Tekst gaat verder onder de foto
Elk kind moet zichzelf herkennen
Met de pop hoopt Mattel bij te dragen aan een inclusievere samenleving. “Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen”, vertelt Lisa McKnight namens de speelgoedfabrikant. “We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken.” Het Nederlandse model en influencer Enya, die zelf het syndroom van Down heeft, werkt mee aan de lancering van de Barbie. Ze is blij dat kinderen zich door de pop al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie. “Dat jij, ik, en iedereen, erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn, en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld”, vertelt ze tegen het AD.
Inclusieve poppen
Behalve een Barbie met het syndroom van Down bestaan er ook poppen met huidaandoening vitiligo, een beenprothese, in een rolstoel en met een gehoorapparaat. Benieuwd hoe kinderen met het syndroom van Down zelf reageren op de Barbie? Bekijk de zoete beelden hieronder.
Bron: RTL Nieuws