buitensporten-winter

Na het lezen van deze tips kan je die ijzige kou niet meer als sportsmoes gebruiken, dus speciaal voor de bikkels: een lijstje buitensporten. Want niets lekkerder dan je 's winters in het zweet werken.

En het scheelt je ook nog een abonnement op de sportschool.

More content below the advertising

 

Hardlopen

Een inkopper, maar wel een hele goeie. Een rondje op flink tempo in de buitenlucht is namelijk een van de beste manieren om wat calorieën kwijt te raken: iemand van 70 kilo kan al snel 850 calorieën per uur verbranden. Neem je ook nog de hond mee, dan sla je gelijk twee vliegen in één klap.

 

Yoga

Yoga geen sport? We kunnen je verzekeren: van die neerwaardse hond krijg je op ten duur echt wel spierpijn. Het enige wat je nodig hebt is een zachte ondergrond (in het park bijvoorbeeld), winddichte kleding en een video waarin iemand de oefeningen een keer goed voordoet. Tenzij je de rest van de week met een verrekte rug wil lopen.

 

Lees ook
Handig om te weten: zoveel calorieën verbrand je met deze sporten >

 

Speedminton

Sneller dan badminton, makkelijker dan tennis en squash. Het doel is simpel: wie de speeder (een soort shuttle maar dan zwaarder) in het vak van de tegenstander laat vallen, scoort een punt. Kan op elke ondergrond worden gespeeld, dus ook ideaal op het strand of in het park.

 

Bootcamp

Weer of geen weer: bootcampen gebeurt altijd buiten. De oefeningen zijn pittig, maar wel dé manier om je conditie en (spier)kracht te verbeteren. En doordat je het in een groep doet, is het nog gezellig ook. 

 

Fietsen

Het is altijd heerlijk om op de fiets te stappen. Wel met een goed paar handschoenen aan, anders staan je vingers na een paar minuten al vast op 'standje stuur'. En ondanks dat we dit lijstje fietsroute-tips in de zomer schreven, zijn ze ook in het najaar prima te doen.

 

Wacht even, voordat je nu als een jekko je sportkleding uit de kast trekt nog een paar tips: 

  • Bescherm je keel, want koude lucht laat sneller op je luchtwegen.
  • Doe een goede warming-up. Altijd belangrijk, maar 's winters nog net een beetje extra. Je spieren zijn kouder en stijver en de bloedtoevoer naar je spieren is minder. Daardoor ben je gevoeliger voor blessures.
  • Maar vergeet ook de cooling-down niet. Je spieren koelen ‘s winters namelijk sneller af, waardoor niet alle afvalstoffen op tijd worden afgevoerd.
  • Blijf drinken, want ondanks de kou, heeft je lichaam wel extra vocht nodig. In principe is het voldoende om naar dorstgevoel te drinken: je hoeft dus geen glazen extra achterover te gooien.

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >