hardlopen zwangerschap
Beeld: Shutterstock

Bewegen tijdens je zwangerschap is goed, zowel voor jezelf als voor je baby. Maar mag je ook nog lekker een stuk hardlopen zoals je gewend was?

Tijdens je zwangerschap is je lichaam negen maanden lang hard aan het werk om de baby in jouw buik te laten groeien. Het is verstandig om dan goed te blijven bewegen, want een zwangerschap kost veel energie en vereist dus een sterk lichaam. En des te fitter je je bevalling in gaat, des te sneller je daarna herstelt.

Article continues after the ad

Bovendien zorgt sporten ervoor dat je minder last hebt van zwangerschapsklachten en komen er waarschijnlijk wat minder kilo’s bij. Ook verkleint het de kans op zwangerschapsdiabetes en depressie. Ben je bang dat het kwaad kan voor je baby? Nee hoor, sterker nog: met sporten bevorder je juist de ontwikkeling van zijn hart en zenuwstelsel.

 

Tot wanneer sporten?

Bij een normale zwangerschap kun je vanaf de positieve test tot aan je uitgerekende datum blijven sporten. Luister echter wel goed naar je lichaam. Veel vrouwen hebben vooral het eerste trimester last van vermoeidheid, dus dan kan het verstandig zijn om even rustig aan te doen. Hetzelfde geldt voor het derde trimester, waarbij je buik een enorme groeispurt krijgt en mogelijk in de weg gaat zitten.

 

Welke sporten zijn aan te raden?

Het is vrij logisch dat er een aantal sporten zijn die je beter links kunt laten liggen als je zwanger bent, zoals boksen, voetbal en andere sporten waarbij je contact maakt met medespelers. Wees ook voorzichtig met paardrijden en skiën; dit soort sporten heeft een hoog valrisico.

In plaats daarvan kun je lekker veel gaan wandelen, fietsen, zwemmen en (zwangerschaps)fitness doen. Ook hardlopen is gewoon mogelijk.
 

Lees ook:
Alles over sporten tijdens de zwangerschap >


Hardlopen tijdens je zwangerschap

Ben je niet gewend om hard te lopen, begin hier dan niet eens mee als je zwanger bent. Je bent dan snel buiten adem en weet niet goed hoe je lichaam erop reageert.

Liep je voordat je zwanger werd al regelmatig hard, dan kun je hier gewoon mee verder gaan. Het is niet schadelijk voor je baby. Houd er wel rekening mee dat het waarschijnlijk niet zo soepel meer zal gaan als altijd. Je snelheid neemt af en je bent eerder buiten adem. Bovendien zal je buik op een gegeven moment in de weg gaan zitten en dan jog je minder comfortabel.

Een aantal tips:

  • Push jezelf niet
    Loop wat langzamer, voeg pauzes toe en zorg voor voldoende dagen om te herstellen, voordat je weer je hardloopschoenen aantrekt. Dit is ook verstandig om bekkenproblemen te voorkomen.
     
  • Pas je afstand aan
    Als je zwanger bent, moet je door een verhoogde druk op je blaas vaker plassen. Dit kan vervelend zijn als je gaat hardlopen, want bij je normale route was je daar waarschijnlijk nooit mee bezig. Zorg ervoor dat je nu een ronde loopt waarbij je tussendoor naar een toilet kunt gaan als je het nodig is.
    Neem ook water mee tijdens je run; goede hydratatie is heel belangrijk, ook voor je baby.
     
  • Eet licht verteerbare koolhydraten
    Doe dit vóórdat je begint aan je rondje en geef je lichaam extra tijd om dat te verwerken. Tijdens je zwangerschap kan de spijsvertering namelijk trager werken.
     
  • Accepteer je grenzen

Liep je normaal gesproken een half uur of een uur hard en red je het tijdens je zwangerschap maar maximaal twintig minuten? Accepteer dan dat je nu niet verder kunt. Wees blij met elke ronde die je doet en luister naar je lichaam: ben je moe of krijg je pijnklachten, stop dan.

Sowieso stoppen veel vrouwen met hardlopen in het derde trimester, omdat het dan echt niet meer comfortabel is en sommigen last krijgen van harde buiken.
 

Bron: Runnersworld

 

 

Nog meer tips tijdens je zwangerschap?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of neem een abonnement >