kind-voorbereiden-op-eindtoets

Het kan voor achtste groepers behoorlijk zenuwslopend zijn, die verplichte eindtoets midden april. Hoe zorg je er op zo'n moment voor dat je kind goed voorbereid (en vooral niet te gespannen) aan de toets begint? Een paar handige tips.

Wat houdt de eindtoets in?

De eindtoets is bedoeld om het niveau van je kind (en het daarbij horende middelbareschooladvies) te bepalen. Vóór 2013 was de uitslag van de toets leidend, maar doordat veel mensen hier kritiek op hadden - zo'n toets is immers een momentopname - is ervoor gekozen het advies van de leerkracht zwaarder te laten wegen. 

More content below the advertising

Scholen kunnen naast de uitgebreide Centrale Eindtoets (wat vroeger de CITO-toets was), kiezen uit vijf andere eindtoetsen die goedgekeurd zijn door het Ministerie van Onderwijs: 

  • IEP Eindtoets - bestaat uit rekenen, lezen en taal
  • ROUTE 8 - bestaat uit rekenen, taal en (als optie) functioneren
  • Dia-eindtoets - bestaat uit taal en rekenen
  • Data AMN Eindtoets - bestaat uit rekenen, taal en lezen
  • CESAN Eindtoets - bestaat uit rekenen, lezen, taal en (als optie) sociale mediavaardigheden

 

Lees ook
Alles wat je moet weten over de verplichte eindtoets van groep 8 >

 

Hoe bereid je je kind voor?

1. Écht stampen voor de toets is niet nodig: je kind heeft al jaren op de gevraagde stof geoefend en er wordt nu vooral gekeken welk niveau hij of zij beheerst. Wel kun je alvast oefenen met verschillende soorten vragen. Onderstaande oefentoetsen (achter de linkjes) kunnen hierbij helpen: 

 

2. Probeer ervoor te zorgen dat je kind goed slaapt, want voor een goede concentratie is nachtrust de sleutel. Ook een stevig ontbijt, gezond en voedzaam eten kunnen helpen.

3. Merk je dat je kind nu al de godganse dag piekert over de eindtoets? Ga eens wat gezelligs doen. Haal een ijsje, maak een wandeling in het bos, ga samen shoppen of een balletje trappen - net wat jouw kind leuk vindt. Afleiding doet soms wonderen.

 

Tips bij stress

Het ene kind doorloopt de toets fluitend, terwijl een ander er al maanden van te voren slapeloze nachten van heeft. Probeer onderstaande tips dan eens uit.

1. Blijft jouw kind vooral in negatieve gedachten hangen? Apetrotsekinderen.nl heeft een mooi systeem bedacht om hem of haar in drie stappen positief te laten denken.

2. Herken je vast wel: bij stress ga je vaak verkeerd ademen. Door bewust met je ademhaling bezig te zijn (en rustig in- en uit te ademen door je buik) komt er meer zuurstof naar je hersenen. Met als gevolg dat je rustiger blijft én beter kunt nadenken. Meditatie speciaal voor kinderen is ook een mooie manier om rustiger te worden in je hoofd.

3. Relativeer. De toets is geen eindoordeel, slechts een extra handvat voor de juf of meester. Probeer dit ook aan je kind duidelijk te maken en wie weet haalt die uitleg net dat scherpe, spannende randje ervan af. 

4. Voorbereiding is het halve werk. Van de tas, een flesje water en twee extra pennen tot lekker zittende kleding: zorg ervoor dat dit al een paar dagen van te voren klaarligt, dan hoeft je kind zich daar niet meer druk om te maken. 

5. Opnieuw, en last but not least: vergeet niet te ontspannen.

Bron: onderwijsvanmorgen.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >