De juf

Een leerkracht vertelt aan Kek Mama wat ze meemaakt. Deze keer: Louki (42) geeft les aan groep acht.

Dinsdagochtend. Ik sta met zeventig gillende kinderen uit groep acht op het schoolplein. En met tien nerveuze hulpouders. We gaan naar het Rijksmuseum. Onder mijn leiding. Ik heb het programma tot in de puntjes voorbereid. De hulpouders krijgen elk zeven kinderen onder hun hoede, die ze heelhuids moeten terugbrengen. Hun belangrijkste opdracht is ze de hele dag te tellen.
 

Indeling

Ik heb de groepjes zorgvuldig ingedeeld. Er zitten zo weinig mogelijk raddraaiers bij elkaar. In groepjes waar ze desalniettemin oververtegenwoordigd zijn (ik heb nogal veel raddraaiers) heb ik ouders ingezet met extra harde stemmen.

Verder heb ik rekening gehouden met ieders fietskwaliteiten. We fietsen namelijk met zijn 81-en naar het station, drie kilometer verderop. Om het tempo gelijkmatig te houden heb ik de sterkste kinderen over de groepjes verdeeld. Zodat ze de zwakkeren kunnen steunen. Ik heb de NS verwittigd dat er vanochtend een lawine kinderen aankwam. Ze hebben een extra compartiment ingezet. Mij hoor je nooit meer klagen over de NS.
 

Tellen

“Ouders, tellen!” roep ik bij het instappen. Op Amsterdam Centraal roep ik het weer. En nog een keer als we naar de tram lopen. De vaak zo sikkeneurige trambestuurders glimlachen om de kudde uitgelaten dwergen. Ik ben nu ook fan van het ov.

Eenmaal in het Rijks halen de hulpouders opgelucht adem omdat de verkeersgevaren zijn weggevallen. Ze zien er afgepeigerd uit. De verantwoordelijkheid voor zeven kinderen is best zwaar. Dat weet ik, omdat ik dagelijks de verantwoordelijkheid heb voor dertig kinderen. Ik lach in mijn vuistje. Watjes, denk ik.

We lopen linea recta naar De nachtwacht. Dan hebben we die maar gezien. Net als de rest van de westerse wereld. Daarna gaan we door naar de afdeling Tachtigjarige Oorlog, waarover ik vele geschiedenislessen heb gegeven. Ik wijs de spannendste schilderijen aan, en echte kanonnen en geweren uit die tijd.
 

Lees ook
'Beste overheid, ik vind dat alle meesters en juffen meer geld moeten krijgen' >

 

Slagveld

Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat de hulpouders lakser worden. Ze kletsen met elkaar. Sommigen kijken op hun mobiel. De kinderen voelen het. Ze breken los. Als een kudde wilde veulens rennen ze door de zalen. Ze doen verstoppertje. Er gaat er een op een kanon zitten. Ik betrap twee kinderen bij de draaideur naar buiten.

Als een generaal overzie ik het slagveld. Ik commandeer mijn manschappen hun eigen groepje te vangen en naar de centrale hal te dirigeren waar we gaan lunchen op de trappen. Er ontspint zich een ware jacht met de hulpouders als jagers en de kinderen als prooi. Uiteindelijk zit iedereen braaf met zijn lunchtrommeltje op schoot.
 

Respect

Maar nu moeten we nog naar huis. Tegen de tijd dat de hekken van de school weer in zicht zijn, zien de hulpouders grauw van vermoeidheid. “Ik had geen idee hoe zwaar jouw werk is”, zegt een hulpvader. “Respect.” Hij geeft me een high five. Overmorgen ga ik dezelfde klus klaren met groep zeven. Ik neem me voor de hulpouders een extra streng mailtje te sturen.
 

Dit artikel staat in Kek Mama 04-2018.

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >

bijna-duizend-scholen-nederland-te-weinig-leerlingen

Een op de zeven basisscholen in Nederland heeft te weinig leerlingen. Dat zijn er ruim 900, blijkt uit analyse van RTL Nieuws.

Bij een deel hiervan is het zelfs zo leeg, dat sluiting dreigt.

 

Gemeente

Sinds het nieuwe schooljaar heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nieuwe normen vastgesteld: het minimaal aantal leerlingen dat op een school moet zitten, hangt af van de gemeente. Zo moet een school in een grote gemeente als Amsterdam minimaal 195 leerlingen hebben, terwijl een school in bijvoorbeeld Delfzijl aan zo’n vijftig leerlingen genoeg heeft. Komt je als onderwijsinstelling drie jaar lang niet aan dat aantal? Dan krijg je geen geld meer van de overheid en moet je in principe dicht.

 

Lees ook
Van 'openbaar' tot 'confessioneel bijzonder': 4 soorten basisscholen op een rij >

 

'Een slechte zaak'

Ondanks dat veel ouders denken dat een 'kleine' school juist goed voor hun kind is, noemt de Onderwijsraad het 'een slechte zaak'. "De kwaliteit van de lessen op kleine scholen is kwetsbaar. Als op zo'n school een docent ziek is of weg gaat, levert dat al snel problemen op. Verder wordt er vaak met combinatieklassen gewerkt en dat is een stuk lastiger voor de leerkracht."

 

Drie keer zo hoog

Ook is een kleine school voor kinderen slecht voor hun sociale ontwikkeling én relatief duurder dan een gemiddelde school, stelt de Raad. "Scholen krijgen een bedrag per leerling, maar ook een 'vaste voet'. Die kosten worden bij een kleine school over minder leerlingen verdeeld en zijn dus bijna drie keer zo hoog als op een gemiddelde school."

Wil je weten hoeveel leerlingen de scholen in jouw woonplaats hebben? Ga naar RTLnieuws.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >
zo-willen-kinderen-eten-geserveerd-hebben

Alles op een hoop of netjes naast elkaar: wetenschapper Annemarie Olsen onderzocht hoe kinderen hun eten het liefst geserveerd hebben en wat blijkt? Meisjes (van 7 en 8 jaar oud) hebben een sterke voorkeur voor borden waarop alle ingrediënten van elkaar gescheiden liggen.

Jongens van diezelfde leeftijd hebben geen voorkeur, maar kinderen tussen de 12 en 14 jaar oud willen hun voedsel het liefst deels of helemaal door elkaar geroerd te eten.

 

'Besmetten'

Waarom jongere meisjes een voorkeur hebben voor een serveerstijl waarbij ingrediënten elkaar niet raken, is gissen. “Het kan zijn dat ze geloven dat de verschillende ingrediënten elkaar kunnen ‘besmetten’", zegt Olsen. “Maar het kan ook zijn dat ze de verschillende elementen in een bepaalde volgorde willen eten of dat het ze meer overzicht geeft.”

 

Lees ook
Onderzoek: hierdoor eet jouw kind voortaan wel alle groenten op >

 

Advies

Of je kind nu een jongen of meisje is, de wetenschapper adviseert ouders sowieso verschillende ingrediënten gescheiden van elkaar op een bord te leggen. "Ze kunnen dan zelf de keuze maken om de ingrediënten één voor één op te eten of toch met elkaar te vermengen."

Bron: scientias.nl

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >