hoelang_peuters_achter_beeldscherm

Uit het Iene Miene Media-onderzoek 2020 blijkt dat jonge kinderen gemiddeld een uur en drie kwartier per dag besteden aan beeldschermen. Maar is dat wel goed voor ze?

Opvoeden.nlMediaopvoeding.nl en de GroeiGids geven duidelijkheid. 

 

Overprikkeld

"Als je samen met je peuter een beeldscherm gebruikt, let er dan op dat het niet overprikkeld raakt", stellen de organisaties. "Zorg ervoor dat andere activiteiten, zoals buitenspelen, bewegen, met de handen bezig zijn, praten en voorgelezen worden, het meeste aandacht krijgen." Daarbij is het advies van Mediaopvoeding.nl voor kinderen van 2 tot 4 jaar: 5 à 10 minuten schermtijd per keer en maximaal 30 minuten per dag. "Zorg dat je kind echt maximaal 15 minuten achter elkaar met een scherm bezig is. Het lijkt alsof je kind gemakkelijk langer bezig kan zijn met een tablet, maar de echte concentratie duurt maar een kwartier. Daarna komt het kind in een soort trance, waarbij het juist niet meer hoeft na te denken."

Article continues after the ad

 

Lees ook
Dít gebeurde er toen we schermtijd voor onze peuter instelden >

 

Ontspannen

Merk je dat je kind zich gaat vervelen? Dan kun je een andere activiteit aanbieden - spelen met blokken, bijvoorbeeld. Zo voorkom je dat je kind eraan went dat het zich ontspant met een tablet. Mediaopvoeding.nl: "Het is belangrijk dat het kind ook leert ontspannen door andere activiteiten. Ook voor de groei van de ogen is het goed om de schermtijd per keer kort te houden. Verder is het goed om momenten met media te verdelen over de dag. Lees bijvoorbeeld liever tien minuten voor op twee of drie verschillende momenten, dan in één keer een half uur."

 

Van  26 maart t/m 2 april vinden weer de Media Ukkie Dagen plaats. Op deze dagen wordt aandacht gevraagd voor mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 tot 6 jaar. Hoe kan je als gezin samen plezier beleven aan media? Welke inhoud past goed bij je kind? Hoe kan je je kind veilig begeleiden op de tablet? En hoe zorg je voor de juiste balans in momenten met en zonder media? Lees hier meer over de campagne.