weer in schoolritme komen
Beeld: Pixabay

Wat was ‘ie fijn hè, die zomer. Maar ja, zie de kinderen nu maar weer eens in het gareel te krijgen. Weer vroeg naar bed en ’s ochtends op tijd uit de pyjama’s. Een paar tips.

  1. Wist je dat het wel tot twee weken kan duren voordat kinderen weer in hun normale slaapritme zitten? Goed idee dus om in de laatste anderhalve week van de vakantie de boel alvast weer een beetje richting normale bedtijd te manoeuvreren.
     
  2. Kies een vast einde van de vakantie. Eet steevast met het hele gezin bij de plaatselijke Italiaan, bijvoorbeeld. Pak een filmpje. Eet pizza op de bank en pak de nieuwe schooltassen in. Maak er een spannend ritueel van waarnaar ze nog uitkijken ook.
     
  3. Nieuwe juf of meester, een nieuw lokaal, nieuwe groepsdynamiek: knappe basisscholier die daar niet extra moe van wordt. Beperk de prikkels een beetje. Geen tv vlak voor bedtijd, en laat die bedtijdteugels niet metéén weer vieren (ook al is het soms zó makkelijk).
     
  4. Nieuw schooljaar, nieuwe planning. Op welke dagen hebben de kinderen gym, schoolzwemmen, voetbaltraining, pianoles? Niemand kan zonder family planner. Hang ‘m lekker duidelijk zichtbaar op; scheelt jou bergen geregel.
     
  5. O, en dan de níeuwe regels. Hoe laat is de nieuwe bedtijd? Wie helpt bij het vullen van de broodtrommels? Wanneer leggen ze hun kleren klaar voor de volgende dag? Wanneer maken ze hun huiswerk?
     
  6. Samen schoolspullen shoppen is niet alleen gezellig, maar brengt de schoolsfeer er ook meteen lekker in.
     
  7. Houd de eerste week een beetje rustig. Neem tijd om samen te kletsen over alle nieuwe indrukken. Een beetje extra aandacht te geven. Rustig op te starten.
     
  8. En vergeet niet: pak nog één keer een terrasje, of houd een spontane picknick op woensdagmiddag. De vakantie mag dan over zijn, dat betekent niet dat je niet meer van de zomer mag genieten.
     
  9. Smeer op zondag brood voor de hele week, en vries het in. Naamlabel erop, ’s ochtends even grabbelen, en iedereen als een speer de deur uit.
     
  10. Geldt trouwens ook voor het avondeten. Maak pastasaus meteen voor twee dagen, net als stamppotten en soep. Scheelt bakken werk op de avonden met sporttraining.
     
  11. Last but not least: kies een goede Netflix-serie uit. De kinderen zijn misschien doodmoe, nu het normale leven weer begint: jij ook. Wijn mag. Die wekker gaat om zeven uur pas weer.

 

More content below the advertising

 

 

Nog meer Kek Mama?
Volg ons op Facebook en Instagram. Of schrijf je hier in voor de Kek Mama nieuwsbrief >