Het beste van twee werelden: op vakantie in Zuid-Tirol met kinderen

24.04.2022 06:51
zuid-tirol Beeld: privé

Mix het smakelijke van Italië met het punctuele van Oostenrijk, denk er wat rauwe natuur bij en je hebt Zuid-Tirol in een notendop. Jannine ontdekte het deze zomer met haar gezin.

“Bij Tirol denk je al snel aan pullen bier, veel sneeuw, grote borden vet eten. Maar Zuid-Tirol is next level, ontdekte ik deze zomer. Het was even schakelen, want de dagen ervoor waren we in een schattig hotel vlak bij het Meer van Varese. De hotels, voorzieningen en stadjes daar zijn karakteristiek en voldoen aan het typisch Italiaanse beeld van Vespa’s door nauwe straatjes en oude gebouwen die geen functie meer hebben.

In Zuid-Tirol is de sfeer totaal anders. Overal werd Duits gesproken en het was er keurig en goed geregeld; alles diende een doel. Die Oostenrijkse gründlichkeit sijpelde overal in door. Toch is Italië net zo duidelijk aanwezig, met name in de gastronomie. Megagoede koffie, heerlijke pasta, fantastische wijnen en ijs om van te smullen. Wat mij betreft het beste van twee werelden.

Dolomieten

Ondanks het opgeruimde karakter van de streek gaat de natuur daar uiteraard wel volop haar gang. De Dolomieten, een majestueuze bergketen, zijn heel indrukwekkend. Alsof je in een andere wereld bent, tussen al dat natuurgeweld. Vanuit ons eerste hotel, Parkhotel Holzner in Oberbozen, hadden we er prachtig uitzicht op. Onze hotelkamer lag op de bovenste verdieping en keek uit op dit natuurspektakel.

We zagen hoe de zon boven de bergen opkwam en weer onderging, hoe wolken overtrokken en de hemel ineens weer blauw was. De eerste avond onweerde het vreselijk. Met z’n vieren lagen we vanaf het grote bed te kijken naar het schouwspel van al die flitsen over de bergen. Beter dan Netflix. Toen we wakker werden was de lucht weer strakblauw. En zo was er elke paar uur weer een totaal andere view op hetzelfde gebergte.

Wandelen

Toegegeven: wij zijn geen echte wandelaars. Daar was ik me extra bewust van toen we gehuld in korte broeken en slechts één trui de berg opgingen. De ervaren hikers om ons heen droegen afritsbroeken, laagjes en serieuze wandelschoenen. Zij wisten natuurlijk al lang dat het weer behoorlijk om kon slaan boven op de berg. Ondanks onze armoedige voorbereiding waren de wandelingen die we maakten heel gezellig en bovenal prachtig.

Vlak bij het hotel in Oberbozen lopen talloze routes die je naar wens kunt uitbreiden of inkorten. Je hoeft ook niet per se een rondwandeling te maken, omdat er een treintje rijdt waar je mee terug kunt. Wij kozen voor een wandeling afgestemd op kinderen. Onderweg kwamen we informatieborden in de vorm van dieren tegen waar van alles te lezen was over de omgeving en waar leuke spelletjes te doen waren. Zo hielden Elin en Mats de energie er goed in. Het vooruitzicht om een plons te kunnen nemen in het hotelzwembad maakte natuurlijk ook veel goed.

“Dankzij de speeltuinen onderweg hielden de kinderen het wandelen prima vol”

Voor de tweede hike namen we de gondel de Alpe di Siusi op. De wandeling startte met een pittige klim, waarna we beloond werden met slingerende paadjes door bossen en over beekjes. Bij elke bocht presenteerde zich een ander uitzicht op de prachtige omgeving.

Natuurlijk waren de kinderen het ook weleens zat en deden de benen pijn. Met voldoende tussenstops met lekker eten, een speeltuin en een glas limo hielden ze het goed vol. En natuurlijk spelletjes onderweg. Favoriet was om aan de ene kant van een brug een blaadje in het water te gooien en daarna snel naar de andere kant rennen en kijken wiens blaadje het snelst gaat. En zo liepen we weer verder, wel vijf uur lang.

Eigen karakter

Rijdend door Zuid-Tirol kom je regelmatig afgelegen meertjes tegen waar je kunt zwemmen. De grotere meren bieden ook horeca, waterfiets- en kanoverhuur en soms zelfs een zwembad naast het meer. Alles uiteraard goed geregeld met heerlijk Italiaans eten en het gemak van ligbedden.

Het fijne aan Zuid-Tirol is dat je het wandelen goed kunt combineren met een bezoek aan een stad. Vanuit het hotel in Oberbozen ben je met twintig minuten in de grootste stad van Zuid-Tirol: Bozen (of Bolzano). We bezochten ook Meran (Merano), een stadje met een heel eigen karakter waar de mediterrane mentaliteit overduidelijk is versmolten met invloeden uit de Alpen: overal bloemen, een frisse wind door de rivier die langs de promenade stroomt en de prachtige oude elementen die in ere worden gehouden.

Meran is van oudsher een spa-stadje en je merkt nog steeds dat het is ingericht op het welzijn van de mens. Met talloze drinkfonteintjes, de frisse berglucht, biologische eettentjes waar je ook heerlijk gebak kunt krijgen en bijna elk hotel heeft een spa. En als je hotel er geen heeft, dan kun je terecht in de City Spa. Al met al een stadje met een knusse, gemoedelijke sfeer waar de omringende bergen je een beschermd gevoel geven. Nadat je door de gezellige straatjes hebt gestruind, met verrassend veel moderne winkels, kun je de voetjes laten koelen in de ijs- maar dan ook ijskoude rivier langs de promenade.

Lees ook – Laarzen aan en lopen maar: 5x de leukste natuurpunten met kinderen >

Veel kletsen

Voor het eerst sinds de kinderen er zijn hielden we een ‘hotelvakantie’. Totaal anders dan een campingvakantie – met zowel voor- als nadelen. Elin en Mats konden niet zo makkelijk uitvliegen als op een camping en dat zorgde voor extra veel familietijd. We gingen met zijn allen de deur uit, zaten samen in het restaurant. We speelden superveel spelletjes, hebben heel veel gekletst, ook tijdens het wandelen. Verhalen over school, vriendinnen, sport, de alledaagse dingen.

Goed: tijd voor mezelf heb ik daardoor niet gehad, maar dat dat is dan maar zo voor deze keer. Dat we nu zo ongedwongen zoveel tijd samen hebben doorgebracht maakt deze week extra waardevol.”

Doen

Trein terug

In Oberbozen vind je heel veel goedgemarkeerde wandelingen. Voor kinderen is de Pyramix weg een leuke optie, vanwege de speelelementen onderweg. Handig: er gaat een treintje door het dal. Als je de wandeling zat bent, kun je zo terug naar je hotel.

Trappen

Waterfietsen is echt een ding in de bergmeren van Zuid-Tirol, bijvoorbeeld in het idyllisch meertje Gretl am See.

gretlamsee.com

Even proeven

Ik was verbaasd over de vele wijngaarden die Zuid-Tirol telt. Met op elke hoek een fijn proeflokaal.

IJsmummie

In het archeologisch museum van Bozen zie je Ötzi, de oudste menselijke mummie die in Europa is gevonden.
iceman.it

Slapen

Prachtplek

Parkhotel Holzner in Bozen is een prachtig familiehotel in art-nouveaustijl. We hadden er een adembenemend uitzicht over de bergen.

parkhotel-holzner.com

Alle luxe

Plantitscherhof is een heel fijne verblijfplek in Meran. De kinderen vonden de oldtimers die in het hotel staan te gek.

plantitscherhof.com

Overal wijn

Hotel Traminerhof is de perfecte uitvalsbasis voor fietstochten door de wijngebieden en rondom de meren van Tramin.

traminerhof.it/EN

Eten

Chocoprins

In 5ifty8ight in Meran maakt René (h)eerlijke chocola. Hij praat er vol passie over en maakt de tofste designs met lokale ondernemers.

58chocolate.com/en

Kunstig

Naast Parkhotel Holzner in Oberbozen zit restaurant 1908 waar de lokale specialiteiten gepresenteerd worden als ware kunstwerkjes. Echt een feest voor de smaakpapillen. Eind vorig jaar zelfs bekroond met een Michelinster.

restaurant1908.com

Eten met uitzicht

De lekkerste Kaiserschmarrn, een soort opgerolde pannenkoek, aten we tijdens onze lange hike bij Alpe di Siusi bij Baita Tschötsch Alm Hütte, genietend van het prachtige uitzicht.

tschoetschalm.com

Dit artikel staat in Kek Mama 03-2022.

zuid-tirol

Meer reisverhalen? Volg ons op Facebook.